Werknemers willen digitale vaardigheden blijven ontwikkelen

oudere werknemers

Uit onderzoek van Salesforce blijkt dat meer dan de helft van de werknemers gelooft dat zij hun digitale vaardigheden continu moeten blijven ontwikkelen. Daarnaast blijkt dat ruim 59% van de oudere werknemers hulp vraagt aan jongere collega’s bij missende digitale vaardigheden. Saillant detail is dat 51% van de Nederlandse werknemers zegt dat bestaande trainingen niet nuttig zijn. Daarentegen zegt het leeuwendeel van de werknemers dat ze zich moeten blijven ontwikkelen om hun baan te behouden.

 

Digitale vaardigheden aanleren

Het aanleren van nieuwe digitale vaardigheden is niet voor alle werknemers realistisch, zo blijkt uit het onderzoek. Naast de 51% van de respondenten die de training niet nuttig vindt zijn er andere redenen waarom een nieuwe vaardigheid niet wordt aangeleerd. Ruim 67% zegt een training niet te kunnen volgen door tijdgebrek bijvoorbeeld. Daarnaast geeft 51% van de respondenten aan dat de te hoge kosten reden genoeg zijn om niet te beginnen aan een training. Ook is er een groep werknemers die wel start aan een training maar deze niet voltooid.

 

Leven lang leren

Stapsgewijs beweegt de arbeidscarrière van iedere werknemer meer en meer naar een leven lang leren. Country Manager bij Salesforce Nederland Eva Heffernan legt uit: “De dagen dat je opleiding eindigt als je van school komt, zijn voorbij. Ons onderzoek toont aan dat 50% van de Nederlandse werknemers naar werkgevers op zoek is om hen te helpen bij het opdoen van nieuwe vaardigheden. We hopen dat omscholing of in ieder geval het opdoen van meer vaardigheden voor meer mensen een realistische optie wordt.”

 

Neem belemmeringen weg

“Het is van cruciaal belang dat toegang en kosten niet op de lijst van mogelijke belemmeringen voor het opdoen van nieuwe vaardigheden staan. Vooral gezien ons onderzoek aantoont dat in Nederland werkervaring (38%) en opleidingen voor volwassenen (32%) naar verluidt een grotere impact hebben op de vooruitzichten op een baan op de lange termijn dan hoger onderwijs (30%).” Aldus Heffernan.

 

Bron: Emerce, 2 oktober 2019

 

Academy for Flex

Academy for Flex is het online scholingsplatform van Pay for People. Met Academy for Flex kunnen uw medewerkers zich persoonlijk ontwikkelen. Via een doelgericht persoonlijk ontwikkelplan kan uw medewerker zó getraind worden dat uw organisatie en uw medewerker erop vooruit gaan. In het cursusaanbod zit onder meer de online training klantvriendelijkheid. Uw medewerker leert door het volgen van de training hoe klantvriendelijkheid in de dagelijkse praktijk kan worden ingezet.

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie