Vaste contactpersoon
Gratis kennisevents
24/7 toegang tot software
Gratis opleidingen
Specialisten in huis

Oxford hoogleraar Mayer-Schönberger: “Door de datarevolutie zal werk veranderen”

Gepubliceerd door: Tim Staps Content Marketeer
Geplaatst op 17 april 2018
Leestijd

Data neemt de rol van geld over en dat heeft grote gevolgen voor de economie én de arbeidsmarkt. In zijn nieuwste boek ‘De data-economie’ beschrijft de Oostenrijkse Viktor Mayer-Schönberger, hoogleraar internetregulering aan Oxford University, de kansen en risico’s die dit met zich meebrengt. Hoe ziet de arbeidsmarkt 2.0 er volgens hem uit en welke rol speelt de uitzendbranche?

“We staan aan het begin van een datarevolutie die grote gevolgen heeft op de economie en de samenleving. Bedrijven met rijke datastromen, zoals Amazon, Google, Airbnb en Uber, halen enorme omzetten en winsten. Niet doordat zij betere producten maken, maar doordat zij sneller, efficiënter en beter werken. En een betere marktplaats bieden die rijk is aan data. Deze marktplaatsen zijn nuttig voor individuele gebruikers, maar vooral ook voor adverteerders en aanbieders van diensten. Zij kunnen zeer precies en efficiënt afnemers vinden en hun diensten voor hen op maat maken. Met als gevolg dat overal waar datarijke marktplaatsen opdoemen, traditionele bedrijven overbodig worden. Dit heeft als vanzelfsprekend invloed op de arbeidsmarkt: werk zal veranderen en banen zullen verdwijnen.

“Uitzendbureaus moeten gaan investeren in informatievoorziening.”

Op de arbeidsmarkt 2.0 ligt de nadruk veel meer op vaardigheden dan op functies. Daarbij maken datagedreven marktplaatsen het voor bedrijven overbodig om specifieke vaardigheden zelf in huis te hebben. Toch zullen vraag en aanbod ook nog bij elkaar moeten worden gebracht door intermediairs. Meer dan ooit zullen uitzendbureaus moeten investeren in informatievoorziening en dan vooral aan de werkgeverskant. Nu zien we maar al te vaak een mismatch doordat werkgevers niet goed duidelijk maken wat zij nodig hebben. Aan intermediairs de taak om die informatie te vergaren en op eenvoudige wijze beschikbaar te maken voor werkzoekenden, of het nu gaat om tijdelijk of vast werk. Uitzendbureaus zullen ook meer moeten inzetten op ontwikkeling en opleiding om de inzetbaarheid van hun uitzendkrachten te vergroten. Maar ook het onderwijs moet veranderen. Er moet meer aandacht komen voor de zogeheten soft skills zoals flexibiliteit en nieuwsgierigheid, en bij kennisoverdracht moet de focus meer liggen op de tijdloze aspecten.

“Een gedeeltelijk basisinkomen kan de keuzevrijheid van mensen vergroten.”

Andere vormen van werk vragen ook om een andere beloning. Door verdergaande techno – logisering zal werk met een sterk menselijk en communicatief karakter hoger gewaardeerd en beloond worden en in aanzien stijgen. Om ervoor te zorgen dat tijdens de datarevolutie en de overgang naar de arbeidsmarkt 2.0 niemand buiten de boot valt, kan een gedeeltelijk basisinkomen, van zeg 500 euro per maand, de keuzevrijheid van mensen vergroten zodat zij weloverwogen loopbaanbeslissingen kunnen nemen. Dit alles klinkt misschien als toekomstmuziek, maar dat is het allerminst. Willen we de datarevolutie – die onafwendbaar is – goed doorstaan, dan moeten we nú in actie komen. Dan moeten we nu werken aan regels en voorschriften die ervoor zorgen dat mensen die moeite hebben om mee te komen, straks de ruimte krijgen om zich aan te passen. De datarevolutie moet een industriële revolutie worden met diep respect voor mens en samenleving.”

Viktor Mayer-Schönberger was hoogleraar aan Harvard University en is nu hoogleraar internetregulering aan Oxford University. Samen met Thomas Ramge schreef hij het boek ‘De data- economie: waarom data geld gaat vervangen, wat dit betekent voor de economie en hoe je hierop in kunt spelen’.

P.zine

Het bovenstaande artikel komt uit P.zine, de tweede editie van 2018. Klik hier om meer artikelen uit deze editie online te lezen. P.zine is een magazine voor de flexbranche, van Pay for People, dat sinds oktober 2013 elk kwartaal gratis wordt verspreid. Het magazine brengt op een toegankelijke manier marktontwikkelingen, kansen en bedreigingen onder de aandacht. Daarnaast voorziet het de lezer van achtergrondinformatie, opinies, tips & trucs.

Interesse?

P.zine wordt ieder kwartaal gratis per mail verzonden aan klanten en relaties van Pay for People. Heeft u interesse om P.zine gratis te ontvangen? Schrijf u hier in.

Suggesties of opmerkingen kunt u versturen naar info@payforpeople.nl t.a.v. P.zine.

Whitepaper Kansen zien en (be)grijpen
whitepaper

Kansen zien en (be)grijpen

Aanknopingspunten voor uitzendondernemers in een snel veranderende markt, met informatie en expertinterviews van:

  • Ton Sluiter (Manager Data & Innovatie bij Intelligence Group): ‘Digitalisering heeft altijd voordelen’
  • Visie van Dr. Job Hoogendoorn, Partner bij ERBS – Erasmus Research & Business Support over werving en selectie: ‘De intermediair van vandaag is de HR-partner van morgen’
  • Stijn Baert is professor arbeidseconomie aan de Universiteit Gent en Universiteit Antwerpen: ‘Scholing en ontwikkeling zijn de oplossing om de arbeidsmarkt weer in balans te krijgen.’
Open whitepaper