Hoge cijfers zijn zo belangrijk voor werkgevers en recruiters. Werkgevers kijken vooral naar een goed cv. De goede cijferlijst is steeds minder vaak een selectiemiddel. In plaats daarvan wordt steeds vaker gebruikgemaakt van een intelligentietest. Zo blijkt uit onderzoek van vacaturesite Magnet.me op basis van 20.000 vacatureteksten.
Hoge cijfers of een goed cv
De intelligentie- en capaciteitentests als selectiemiddelen worden steeds vaker ingezet door bedrijven. Ondanks deze trend vindt sollicitatiecoach Naomi Barnouw is het cv ook belangrijk. Barnouw: “Als je ergens uitgenodigd wordt, wordt altijd om dat cv gevraagd. Een recruiter moet daarom direct de informatie vinden waarnaar hij of zij op zoek is. Dat moet op de eerste pagina staan. Daarnaast is het tegenwoordig net zo belangrijk om een goed LinkedIn-profiel te hebben.”
Ondanks dit inzicht van Barnouw zegt Magnet-oprichter Vincent Karremans het volgende over de reden waarom er minder naar hoge cijfers wordt gekeken: “Ze hebben bij wijze van spreken allemaal een zeven gemiddeld en bedrijfskunde gestudeerd.” Karremans zegt van bedrijven te horen dat de sollicitanten daardoor steeds jonger worden en tegelijkertijd dat de cv’s minder onderscheidend zijn.
De cijferlijst belangrijk bij traineeships
Bedrijven die traineeships aanbieden kijken volgens recruiter Jacco Valkenburg nog wel naar hoge cijfers. Valkenburg: “Bedrijven willen graag de beste studenten van de klas laten instromen. Zij hebben nog geen relevante werkervaring, dan moet je toch op zoek naar andere manieren om een selectie te maken en dan kijkt men naar de cijferlijst.”
Bron: AD, 29 november 2018
Hoe schrijft u een goede vacaturetekst?
In P.zine #07 leest u meer over de positie van de vrouw op de arbeidsmarkt. Niet alleen wordt er gediscrimineerd op leeftijd, ook wordt er bewust én onbewust gediscrimineerd. Hoe zorg je bijvoorbeeld dat een vacaturetekst vrouwen aantrekt en niet afschrikt? Senior online marketing consultant Mathieu Burgerhout schreef voor de derde P.zine van 2018 in zijn vaste rubriek Online Marketing een artikel met de titel “Genderspecifieke vacaturetekst”. Hierin geeft hij tips en inzichten over hoe een vacaturetekst vrouwelijke kandidaten aantrekt.