Vaste contactpersoon
Gratis kennisevents
24/7 toegang tot software
Gratis opleidingen
Specialisten in huis

Talent aantrekken & behouden: speel in op behoeftes

Gepubliceerd door: Tim Staps Content Marketeer
Geplaatst op 25 september 2017
Leestijd

Het gesprek van de dag: waar vind ik talent? En misschien nog wel belangrijker hoe bind ik hen? Guido Heezen, oprichter Effectory, ziet zes basisbehoeftes van talenten waar organisaties (werkgevers) aan moeten denken als zij talent willen aantrekken en behouden.

Speel in op de behoeftes

Volgens Heezen heeft iedereen zes basisbehoeften, maar ligt bij iedereen het accent net weer ergens anders. Daarbij stelt Heezen dat organisaties onvoldoende inspelen op alle zes de basisbehoeftes: “Ik kom veel bij organisaties over de vloer om advies te geven. En ik merk dat organisaties die moeite hebben om talent aan te trekken, inspelen op die eerste vier basisbehoeften. Dat worden ook wel de basisbehoeften van het ego genoemd. Dit soort organisaties verwaarloost echter de laatste twee basisbehoeftes: een betekenisvolle bijdrage leveren en persoonlijke groei. En dat is juist waarnaar talenten op zoek zijn”.

Talent en de basisbehoeftes

De behoeftes die Heezen ziet zijn:

  1. zekerheid;
  2. onzekerheid;
  3. significantie;
  4. connectie;
  5. persoonlijke groei;
  6. bijdrage leveren.

Zekerheid

Mensen, de talenten, die zekerheid als basisbehoefte hebben kiezen sneller voor een werkgever waar het duidelijk is wat van hen verwacht wordt. Hierbij kan gedacht worden aan stabiliteit: zodat zij zeker weten niet snel ontslagen te zullen worden.

Onzekerheid

Naast zekerheid hebben mensen ook behoefte aan een bepaalde onzekerheid. Het ene talent meer, dan het andere. Wanneer alles vast staat wordt het leven saai, en men wil niet dat het werk voorspelbaar raakt. Talenten met een sterke behoefte voor onzekerheid zijn op zoek naar afwisseling en een spannende baan. Een bepaalde mate van onzekerheid zorgt voor spanning.

Significantie

Talenten hebben behoefte aan erkenning. Belangrijk is de behoefte tot ‘het zijn van waarde’ en ‘er toe doen’. Wanneer dit een belangrijke basisbehoefte is van het gezochte talent, draait het om macht en gezag. Werkgevers moeten hierbij inspelen op doorgroeien en ontwikkeling. Het streven is vaak voor de desbetreffende talent om een leidinggevende functie te krijgen.

Connectie

Talenten die graag een connectie hebben met anderen als belangrijke basisbehoefte, moeten werkgevers een team bieden. Dingen samen kunnen doen is namelijk een belangrijk aspect voor sociale wezens.

Persoonlijke groei

Voor sommige mensen geldt het meer voor anderen, maar mensen willen zichzelf continu ontwikkelen. Het gaat om nieuwe uitdagingen, zoals het volgen van een opleiding en/of training. Deze talenten willen telkens een betere versie van zichzelf worden. Werkgevers moeten deze talenten ruimte bieden om zichzelf continu te blijven ontwikkelen.

Bijdrage leveren

Als medewerkers het belangrijk vinden om een waardevolle bijdrage te leveren, dan zijn zij vaak op zoek naar werk waarbij ze de maatschappij kunnen dienen. Het bijdragen aan een ‘betere wereld’.

Salaris en auto is niet alles

Talenten willen een zinvolle bijdrage leveren en een betere versie van zichzelf worden. Talent kiest voor een werkgever die bij hen past. Talent gaat niet alleen nog maar voor een goed salaris en een dikke auto. Talent wil niet werken bij organisaties waar ze niet zichzelf kunnen zijn. Zij willen één leven waarbij zij een zinvolle bijdrage kunnen leveren. Werkgevers die hier op inspelen hebben tevens een ander voordeel volgens Heeze. “Je zult zien dat organisaties die hun maatschappelijke missie duidelijk uitdragen ook veel wendbaarder zijn. Ze zijn agile. Gewoon omdat ze niet krampachtig vasthouden aan bestaande verdienmodellen. Maar zich continu aanpassen aan de tijdsgeest. Omdat hun mensen focussen op het centrale doel van de organisatie. Namelijk het maatschappelijk belang dat ze hebben, of de behoeftes van klanten die ze dienen,” stelt Heeze. 

Bron: Effectory, 25 september 2017.

Whitepaper Kansen zien en (be)grijpen
whitepaper

Kansen zien en (be)grijpen

Aanknopingspunten voor uitzendondernemers in een snel veranderende markt, met informatie en expertinterviews van:

  • Ton Sluiter (Manager Data & Innovatie bij Intelligence Group): ‘Digitalisering heeft altijd voordelen’
  • Visie van Dr. Job Hoogendoorn, Partner bij ERBS – Erasmus Research & Business Support over werving en selectie: ‘De intermediair van vandaag is de HR-partner van morgen’
  • Stijn Baert is professor arbeidseconomie aan de Universiteit Gent en Universiteit Antwerpen: ‘Scholing en ontwikkeling zijn de oplossing om de arbeidsmarkt weer in balans te krijgen.’
Open whitepaper