De 10 recruitmenttrends van 2019

payforpeople-nieuws-recruitmenttrends 2019

In P.zine #06 werd eerder een vooruitblik gegeven op de arbeidsmarkt 2.0. Robotisering, diversiteit, big data, privacy, flexibilisering, personeelstekorten, een leven lang leren, soft skills, jobmarketing; de arbeidsmarkt 2.0 heeft heel wat in petto. Geert-Jan Waasdorp van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie blikt vooruit met zijn 10 recruitmenttrends van 2019. Hieronder volgt een overzicht.

 

10 recruitmenttrends van 2019

De 10 arbeidsmarkttrends van 2019 borduren voort op de ingeslagen weg van de arbeidsmarkt 2.0. Op de nieuwe arbeidsmarkt speelt diversiteit een belangrijke rol, maar ook de robotisering, big data, een verdere flexibilisering en personeelstekorten dragen hun steentje bij.

Geert-Jan Waasdorp voorspelt een tiental recruitment trends:

 

#01. Personeelsschaarste blijft ondanks daling werkloosheid

Met ruim 300.000 werklozen is er sprake van een grote personeelsschaarste. De huidige arbeidsmarkt is zelfs zo gunstig dat veel werklozen niet urgent op zoek zijn naar een nieuwe baan.

 

#02. Gebruik van platforms groeit en worden een grotere concurrent voor uitzendondernemers

De flexibilisering versnelt verder in 2019 volgens Waasdorp. “Temper realiseert snelle groei door in te spelen op de behoefte aan gemak, snel geld en flexibiliteit, een constructie die de harten raakt van met name veel millennials.”

 

#03. Recruitmentbudgetten zijn niet toereikend

De budgetten voor recruitment van eigen personeel zijn volgens Waasdorp lager dan de kosten van de inhuur van flexkrachten.

 

#04. Alternatieve doelgroepen worden interessant

Vanwege de personeelsschaarste worden alternatieve doelgroepen interessant voor recruiters. Denk hierbij bijvoorbeeld aan statushouders, buitenlandse werknemers, parttimers die meer willen werken, en aan ‘silver medalists’. Silver medalist zijn afgewezen kandidaten die nu wél geschikt lijken.

 

#05. Big data krijgt voorspellende rol in recruitmentproces

Data wordt gebruikt om te voorspellen of bijvoorbeeld een genderspecifieke vacaturetekst bijvoorbeeld de gewenste kandidaten aantrekt. Daarnaast wordt op basis van data voorspelt of het benoemen van bepaalde arbeidsvoorwaarden de vacature aantrekkelijker maakt of juist niet.

 

#06. Innovatie van het wervingsproces aan de ‘achterkant’

Nadat een kandidaat zich kenbaar heeft gemaakt ontbreekt het vaak aan de procesmatige afwikkeling van het vervolgproces. Volgens Waasdorp is 2019 het jaar dat recruiters dit proces aan de achterkant beter gaan inrichten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het automatisch checken van referenties.

 

#07. Recruitment Automation

Al kort benoemd bij de vorige recruitmenttrend, maar recruitment automation gaat volgens Waasdorp in 2019 meer gestalte krijgen. Dit houdt in dat er op een geautomatiseerde manier gecommuniceerd gaat worden met potentiele kandidaten. Bijvoorbeeld door een automatisch ‘gesprek’ via social media na een ‘follow’.

 

#08. Er komt een formeel vastgelegd basisniveau voor recruiters

Volgens Waasdorp ontbreekt het de recruitmentsector aan een vakopleiding. “En dat terwijl het vakgebied steeds complexer wordt. Net zoals de SEU-opleiding bij intercedenten zouden recruiters een basis kennisniveau moeten hebben. Niet alleen om het vakgebied minder afhankelijk te maken van de grillen van de economie, maar simpelweg ook omdat een opgeleide recruiter veel effectiever is en meer en betere hires kan maken.” 

 

#09. Employer branding verschuift naar candidate experience

Er komt volgens Waasdorp een focusverschuiving van employer branding naar candidate experience. Het structureel en consistent werken aan de aantrekkelijkheid van een werkgever verschuift dus naar het overtreffen van het gehele recruitmentproces van een sollicitant. Bekijk ook de webinar Vinden, binden en boeien van personeel voor meer tips.

 

#10. Pay-per-Applicant: betalen voor een geworven kandidaat

Een recruitmenttrend die misschien na 2019 zijn intrede doet in Nederland, maar in de VS en UK al een serieuze trend, is het pay-per-click/applicant (PPC/PPA). In lijn met de recruitment automation vind het PPA zijn oorsprong binnen online marketing. Voor elke geworven kandidaat betaalt een vacatureplaatser een bedrag aan een derde partij die de vacature zichtbaar heeft gemaakt voor een grote(re) groep potentiele kandidaten.

 

Bron: Werf-en.nl, 31 december 2018 – Werf-en.nl, 7 januari 2019

 

Het abc van de arbeidsmarkt 2.0

In P.zine #06 leest u meer over de abc van arbeidsmarkt 2.0 en de wijze waarop robotisering een rol kan gaan spelen op de nieuwe arbeidsmarkt en welke effecten dat heeft. Wat weet u van de nieuwe arbeidsmarkt? Robotisering, deeltijd, diversiteit, big data, privacy, flexibilisering, personeelstekorten, een leven lang leren, soft skills, jobmarketing; de arbeidsmarkt 2.0 heeft heel wat in petto. Gelukkig dienen ontwikkelingen zich niet allemaal in een keer aan. Toch is het verstandig om goed op de hoogte te blijven zodat u tijdig kunt anticiperen op wat voor u belangrijk is.

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie