Vaste contactpersoon
Gratis kennisevents
24/7 toegang tot software
Gratis opleidingen
Specialisten in huis
Uitzendbureaus-scaled-3.jpg

Werving en selectie

De intermediair als recruiter

Gepubliceerd door:
Geplaatst op 26 februari 2021
Leestijd

Werving en selectie als aparte dienst

De flexbranche is even complex als hybride: veel uitzendbureaus bieden verschillende diensten aan waaronder werving en selectie. Bezien vanuit de Wet arbeidsmarkt in balans (WAB) een logische stap, want wil je in aanmerking komen voor bijzondere uitzendregels dan moet je een allocatiefunctie hebben. Oftewel: vraag en aanbod actief bij elkaar brengen. Toch zijn er nog meer redenen waarom je er als uitzendondernemer goed aan doet om werving en selectie aan te bieden als aparte dienst.

Werving en selectie: de allocatiefunctie als aparte dienst

De flexbranche is even complex als hybride: veel uitzendbureaus bieden verschillende diensten aan waaronder werving en selectie. Jij misschien ook wel. Bezien vanuit de Wet arbeidsmarkt in balans (WAB) doe je daar zeker verstandig aan, want om in aanmerking te komen voor bijzondere uitzendregels moet je een allocatiefunctie hebben. In onze whitepaper ‘Kansen zien en (be)grijpen’ bieden we je aanknopingspunten om optimaal te profiteren van werving en selectie als aparte dienst.

Optimaliseer je dienstverlening met werving en selectie

Misschien bied je al verschillende diensten aan, want geen branche zo hybride als de uitzendbranche. Bezien vanuit de WAB doe je er in ieder geval verstandig aan werving en selectie aan te bieden als aparte dienst. Want alleen met een allocatiefunctie kom je in aanmerking voor bijzondere uitzendregels.

In onze whitepaper ‘Kansen zien en (be)grijpen’ bieden we je aanknopingspunten om – eventueel met hulp van ons – optimaal te profiteren van de mogelijkheden die werving & selectie biedt.

Bedreigingen?

De verwachting is dat de flexibele schil de komende jaren verder zal krimpen. Volgens voorspellingen tot 19 procent in 2025. Toch zal de rol van uitzendbureaus op de arbeidsmarkt daarmee niet kleiner worden. Integendeel; onderzoeksorganisatie TNO voorspelt zelfs dat de toegevoegde waarde van uitzendbureaus alleen maar groter zal worden. Arbeidsmarktkrapte en de toename van het aantal vaste contracten zijn niet de grote bedreigingen voor intermediairs die ze nu lijken. Hoe komt dit?

 

Talent vinden en binden

Werkgevers zoeken die ene juiste kandidaat voor hun vacature, maar hebben geen idee waar ze die moeten vinden én waar ze de tijd vandaan moeten halen voor werving. Dat is nu precies waar arbeidsbemiddelingsbureaus om de hoek komen kijken. En of je het nu recruitment noemt of werving en selectie, het gaat erom dat je bedrijven direct helpt met het vinden en selecteren van talent. Jij weet als uitzendondernemer via welke kanalen je geschikte kandidaten moet benaderen. Welke websites zij bijvoorbeeld gebruiken voor het vinden van werk en dus waar die vacature moet komen. Maar vooral je netwerk zal het verschil maken. Met jouw ruime kennis van de markt, ontwikkelingen binnen een specifiek vakgebied en het nauwe contact met klanten in jouw regio, weet jij hoe je talent vindt én bindt.

 

Uitzendbureaus hebben voorsprong

De meeste bedrijven besteden het werven van personeel uit. Tussen de 61 en 67 procent van alle vacatures wordt door bureaus geplaatst. De overige vacatures zetten organisaties zelf uit. Vervolgens kunnen we ook een onderscheid maken tussen de bureaus die vacatures plaatsen. Met 42 procent zijn dit vooral uitzendbureaus, gevolgd door gespecialiseerde werving en selectiebureaus met een aandeel van 18 procent, en op de derde plaats vinden we met 16 procent de gespecialiseerde uitzendbureaus. In deze top 3 alleen al, hebben uitzendbureaus een voorsprong bij werving en selectie.

 

Soort vacatures

Als we kijken naar het soort vacatures, dan valt op dat organisaties vooral hulp zoeken bij het invullen van vaste, schaarse functies en zich dan wenden tot gespecialiseerde bureaus. Marktonderzoek leert dat een succesvol werving en selectiebureau vaak tussen de 7 en 13 vacatures in portefeuille heeft. Dat lijkt weinig, maar werving en selectie voor met name schaarse functies is nu eenmaal een tijdrovend proces, dat zelfs tot 62 dagen in beslag kan nemen. Als intermediair kun je een organisatie dus veel tijd en geld besparen door het werving en selectieproces uit handen te nemen. Maar óók door te helpen met het inwerkproces. Want werving en selectie stopt niet na het selecteren van de juiste kandidaat.

 

Altijd op de hoogte

Als de specialist in werving en selectie van personeel die je als intermediair bent, hoeven wij je niet te vertellen hoe je geschikte kandidaten moet werven. We zouden niet durven. Wél denken we graag met je mee en zien we het als onze taak om jou te ontzorgen. Dat je geen omkijken meer hebt naar de administratie, dat je zeker weet dat alles op rolletjes loopt en jij je niet druk hoeft te maken over de juridische en financiële risico’s van het ondernemerschap. En, we willen graag samen met je werken aan de ontwikkeling van jouw organisatie. We voorzien je graag van waardevolle informatie, bijvoorbeeld over veranderingen in wet- en regelgeving. Dit doen we via onze website, kennissessies en publicaties. En klanten houden we automatisch op de hoogte via onze portal Pay4me.

Nu geven we je graag onze nieuwste whitepaper: Kansen zien en (be)grijpen – inzichten en aanknopingspunten voor uitzendondernemers in een snel veranderende markt.

 

Whitepaper Kansen zien en (be)grijpen
whitepaper

Kansen zien en (be)grijpen

Aanknopingspunten voor uitzendondernemers in een snel veranderende markt, met informatie en expertinterviews van:

  • Ton Sluiter (Manager Data & Innovatie bij Intelligence Group): ‘Digitalisering heeft altijd voordelen’
  • Visie van Dr. Job Hoogendoorn, Partner bij ERBS – Erasmus Research & Business Support over werving en selectie: ‘De intermediair van vandaag is de HR-partner van morgen’
  • Stijn Baert is professor arbeidseconomie aan de Universiteit Gent en Universiteit Antwerpen: ‘Scholing en ontwikkeling zijn de oplossing om de arbeidsmarkt weer in balans te krijgen.’
Open whitepaper