Bedreigingen?
De verwachting is dat de flexibele schil de komende jaren verder zal krimpen. Volgens voorspellingen tot 19 procent in 2025. Toch zal de rol van uitzendbureaus op de arbeidsmarkt daarmee niet kleiner worden. Integendeel; onderzoeksorganisatie TNO voorspelt zelfs dat de toegevoegde waarde van uitzendbureaus alleen maar groter zal worden. Arbeidsmarktkrapte en de toename van het aantal vaste contracten zijn niet de grote bedreigingen voor intermediairs die ze nu lijken. Hoe komt dit?
Talent vinden en binden
Werkgevers zoeken die ene juiste kandidaat voor hun vacature, maar hebben geen idee waar ze die moeten vinden én waar ze de tijd vandaan moeten halen voor werving. Dat is nu precies waar arbeidsbemiddelingsbureaus om de hoek komen kijken. En of je het nu recruitment noemt of werving en selectie, het gaat erom dat je bedrijven direct helpt met het vinden en selecteren van talent. Jij weet als uitzendondernemer via welke kanalen je geschikte kandidaten moet benaderen. Welke websites zij bijvoorbeeld gebruiken voor het vinden van werk en dus waar die vacature moet komen. Maar vooral je netwerk zal het verschil maken. Met jouw ruime kennis van de markt, ontwikkelingen binnen een specifiek vakgebied en het nauwe contact met klanten in jouw regio, weet jij hoe je talent vindt én bindt.
Uitzendbureaus hebben voorsprong
De meeste bedrijven besteden het werven van personeel uit. Tussen de 61 en 67 procent van alle vacatures wordt door bureaus geplaatst. De overige vacatures zetten organisaties zelf uit. Vervolgens kunnen we ook een onderscheid maken tussen de bureaus die vacatures plaatsen. Met 42 procent zijn dit vooral uitzendbureaus, gevolgd door gespecialiseerde werving en selectiebureaus met een aandeel van 18 procent, en op de derde plaats vinden we met 16 procent de gespecialiseerde uitzendbureaus. In deze top 3 alleen al, hebben uitzendbureaus een voorsprong bij werving en selectie.
Soort vacatures
Als we kijken naar het soort vacatures, dan valt op dat organisaties vooral hulp zoeken bij het invullen van vaste, schaarse functies en zich dan wenden tot gespecialiseerde bureaus. Marktonderzoek leert dat een succesvol werving en selectiebureau vaak tussen de 7 en 13 vacatures in portefeuille heeft. Dat lijkt weinig, maar werving en selectie voor met name schaarse functies is nu eenmaal een tijdrovend proces, dat zelfs tot 62 dagen in beslag kan nemen. Als intermediair kun je een organisatie dus veel tijd en geld besparen door het werving en selectieproces uit handen te nemen. Maar óók door te helpen met het inwerkproces. Want werving en selectie stopt niet na het selecteren van de juiste kandidaat.
Altijd op de hoogte
Als de specialist in werving en selectie van personeel die je als intermediair bent, hoeven wij je niet te vertellen hoe je geschikte kandidaten moet werven. We zouden niet durven. Wél denken we graag met je mee en zien we het als onze taak om jou te ontzorgen. Dat je geen omkijken meer hebt naar de administratie, dat je zeker weet dat alles op rolletjes loopt en jij je niet druk hoeft te maken over de juridische en financiële risico’s van het ondernemerschap. En, we willen graag samen met je werken aan de ontwikkeling van jouw organisatie. We voorzien je graag van waardevolle informatie, bijvoorbeeld over veranderingen in wet- en regelgeving. Dit doen we via onze website, kennissessies en publicaties. En klanten houden we automatisch op de hoogte via onze portal Pay4me.
Nu geven we je graag onze nieuwste whitepaper: Kansen zien en (be)grijpen – inzichten en aanknopingspunten voor uitzendondernemers in een snel veranderende markt.