Vaste contactpersoon
Gratis kennisevents
24/7 toegang tot software
Gratis opleidingen
Specialisten in huis
4681742_m

Werkgevers

Werkgevers luisteren niet goed naar hun medewerkers, vindt een meerderheid van de ondervraagden. Dit probleem kan deels worden opgevangen als directieleden zich wat vaker zou laten zien op de werkvloer. Ook vindt een groot deel van de ondervraagden dat hun werkgevers te weinig doen om huidige werknemers te behouden.

Gepubliceerd door: V Pical
Geplaatst op 14 september 2022
Leestijd
‘Directie luistert niet naar werknemer,’ zegt 63% van werkend Nederland

Kansen om te verbeteren

Uit recent onderzoek van Markteffect blijkt dat volgens 43% van de werknemers, directies geen idee hebben van wat er op de werkvloer speelt. Bovendien ervaart een ruime meerderheid (63%) dat directies niet goed naar hun (uitvoerend) personeel luisteren.

Om hier verandering in aan te brengen geeft 72% aan in gesprek te willen gaan met de werkgever. Ook zouden zij een tevredenheidsonderzoek onder medewerkers (39%) of een-op-een gesprekken met de directie (37%) waarderen. Zo’n 68% van de respondenten verwacht dat de werkgever ook daadwerkelijk aan de slag gaat met de ontvangen feedback.

Het verbeteren van een werkrelatie lukt alleen als er van beide kanten aan wordt gewerkt. Daarom geeft ruim de helft (56%) van de werknemers aan, dat ze het zouden waarderen als directieleden de werkvloer bezoeken. Bijna de helft van de respondenten (43%) geeft namelijk aan de directie vrijwel nooit te zien. Zodra een medewerker overweegt om ontslag te nemen, ziet bijna de helft van de werknemers (43%) dat de werkgever te weinig doet om die te behouden.

Het goede voorbeeld geven

Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van de Nationale Meewerkweek, een initiatief van schoonmaakorganisatie CSU. Tijdens de Nationale Meewerkweek werken directeuren, CEO’s en managers mee op de werkvloer van hun bedrijf. De ongekende krapte op de arbeidsmarkt zorgt ervoor dat werkgevers kritisch moeten kijken naar de processen en effecten daarvan op de mensen binnen het bedrijf. Het is essentieel om als werkgever te weten wat er écht speelt op de werkvloer. John van Hoof, voorzitter Raad van Bestuur bij CSU, legt dit als volgt uit:

“Het klinkt logisch: medewerkers die elkaar vertrouwen, zich gezien en gewaardeerd voelen, presteren beter. Maar zeker de afgelopen twee jaar, waarin veel medewerkers door corona vanuit huis werkten, heeft dat gevoel van ‘verbinding’ behoorlijk onder druk gestaan. Werk aan de winkel voor de werkgevers dus, maar dat is geen gemakkelijke opgave. Want hoe zorg je er als leidinggevende voor dat die verbinding tot stand komt. (…) Leidinggevenden die niet worden vergeten zijn niet per se degenen die de meest inhoudelijke sturing hebben gegeven aan een team, het zijn degenen die oprecht geïnteresseerd zijn, het beste met het team voor hebben, medewerkers kunnen inzetten op hun sterke punten en het goede voorbeeld geven.”

Nationale Meewerkweek

De Nationale Meewerkweek is in 2005 opgericht en is inmiddels uitgegroeid tot een landelijk evenement. De organisatie gelooft dat dit initiatief goed past binnen het HR-beleid van veel andere ondernemingen. De Nationale Meewerkweek vindt dit jaar plaats van 26 september tot en met 30 september 2022.

 

Bron(nen): HR Praktijk en Nationale Meewerkweek

Whitepaper Kansen zien en (be)grijpen
whitepaper

Kansen zien en (be)grijpen

Aanknopingspunten voor uitzendondernemers in een snel veranderende markt, met informatie en expertinterviews van:

  • Ton Sluiter (Manager Data & Innovatie bij Intelligence Group): ‘Digitalisering heeft altijd voordelen’
  • Visie van Dr. Job Hoogendoorn, Partner bij ERBS – Erasmus Research & Business Support over werving en selectie: ‘De intermediair van vandaag is de HR-partner van morgen’
  • Stijn Baert is professor arbeidseconomie aan de Universiteit Gent en Universiteit Antwerpen: ‘Scholing en ontwikkeling zijn de oplossing om de arbeidsmarkt weer in balans te krijgen.’
Open whitepaper