Logo Pay for People

Traditionele sollicitatiegesprek is passé

Het traditionele sollicitatiegesprek verliest aan populariteit volgens recent onderzoek van online sociaal netwerk LinkedIn. In de plaats daarvan worden vijf nieuwe sollicitatiemethoden gebruikt. Ter illustratie, er wordt kandidaten onder andere gevraagd te solliciteren via een video-interview.

Het social netwerk is gericht op arbeidsrelaties en stelt dat er vier grote recruitmenttrends in aantocht zijn. Hierbij worden data intelligence en artificial intelligence genoemd als belangrijke trends. Ook komen er twee minder logische trends naar voren uit het onderzoek. Ten eerste gaat het diversiteits-thema van grote invloed zijn volgens het LinkedIn-onderzoek. Daarnaast is het traditionele sollicitatiegesprek een onderwerp van discussie onder recruiters.

Bericht 18 januari 2018

Traditionele sollicitatiegesprek staat ter discussie

Het onderzoek geeft aan dat 42% vooroordelen een rol speelt in traditionele sollicitatiegesprekken. Ondanks het zelfinzicht geeft ruim 75% aan dat zij deze sollicitatiemethode nog gebruikt. Het leeuwendeel vindt het klassieke gesprek ook nog steeds effectief. Daarentegen is 57% zich bewust dat het conventionele sollicitatiegesprek niet duidelijk maakt wat de zwaktes zijn van een kandidaat. Tevens zegt 63% dat met het normale gesprek de soft skills van een kandidaat niet in te schatten zijn.

Vijf nieuwe sollicitatietechnieken

Mede daarom kiezen recruiters steeds vaker voor de volgende vijf sollicitatietechnieken in plaats van of als aanvulling van het traditionele sollicitatiegesprek:

  1. online soft skills assessments;
  2. job auditions;
  3. ontmoetingen in meer casual settings;
  4. vr-assessments (via gesimuleerde 3D-omgevingen);
  5. video-interviews.

Alle technieken moeten een duidelijker beeld geven over hoe de kandidaat zich in een niet-klassieke sfeer gedraagt. Daarbij moet het voor de recruiter duidelijk worden wat de kandidaat kan én of hij/zij in de groep van bestaande werknemers past. Door gebruik te maken van de nieuwe technieken is het volgens 26% van de recruiters ook niet meer mogelijk te liegen als kandidaat over vaardigheden. De nieuwe technieken geven volgens 69% een realistisch beeld van de vaardigheden van een kandidaat.

Diversiteit in recruitmentbeleid

Doordat er binnen het selectie- en wervingsproces meer aandacht wordt besteed aan diversiteit staat het traditionele sollicitatiegesprek ter discussie. Ruim 53% besteedt aandacht aan diversiteit. Daarnaast vind 80% diversiteit zeer belangrijk voor wijze waarop zij kandidaten werven.

Bron: Werf&, 15 januari 2018

Kansen zien en (be)grijpen

whitepaper

Aanknopingspunten voor uitzendondernemers in een snel veranderende markt, met informatie en expertinterviews van:

  • Ton Sluiter (Manager Data & Innovatie bij Intelligence Group): ‘Digitalisering heeft altijd voordelen’
  • Visie van Dr. Job Hoogendoorn, Partner bij ERBS – Erasmus Research & Business Support over werving en selectie: ‘De intermediair van vandaag is de HR-partner van morgen’
  • Stijn Baert is professor arbeidseconomie aan de Universiteit Gent en Universiteit Antwerpen: ‘Scholing en ontwikkeling zijn de oplossing om de arbeidsmarkt weer in balans te krijgen.’

Adviesgesprek

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
E-mailadres*
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Verder lezen?

Nieuws 08 April 2024

Werknemers wisselen massaal van baan en bedrijf

Uit onderzoek van het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) blijkt dat werknemers massaal van baan en bedrijf wisselen. Ruim anderhalf miljoen werknemers wisselde van baan in 2022, dat betekent dat één op de vijf werknemers een nieuwe werkgever kreeg.

Lees verder
Nieuws 08 April 2024

Uitzendondernemers bundelen krachten tijdens DVDU 2021

In de Rijtuigenloods in Amersfoort kwamen dinsdag 12 oktober uitzendondernemers uit heel Nederland bijeen voor de 8e editie van de Dag van de Uitzendondernemer. Met een divers programma van inspirerende sprekers werd invulling gegeven aan het thema ‘Grip op ontwikkeling’. Tijdens de verschillende kennissessies werden de deelnemers handvatten aangereikt om meer grip te krijgen op de ontwikkelingen in de markt, de ontwikkeling van de eigen organisatie en op hun persoonlijke ontwikkeling.

Lees verder
Home / Nieuws / Traditionele sollicitatiegesprek is passé