Vaste contactpersoon
Gratis kennisevents
24/7 toegang tot software
Gratis opleidingen
Specialisten in huis

Nieuwe Arbowet: meer aandacht voor preventie en duurzame inzetbaarheid

Gepubliceerd door: Tim Staps Content Marketeer
Geplaatst op 5 oktober 2017
Leestijd

Op 1 juli 2017 is de nieuwe Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet) in werking getreden. Bent u al op de hoogte van de veranderingen en wat er van u als intermediair wordt verwacht? In deze P.zine een overzicht van de belangrijkste wijzigingen in relatie tot de uitzendbranche.

De Arbowet in het kort

De Arbowet bevat regels over de zorg voor goede arbeidsomstandigheden zodat werknemers zo veilig, gezond en prettig mogelijk hun werk kunnen doen en ongevallen en ziekten veroorzaakt door het werk, worden voorkomen. Omdat de Arbowet een kaderwet is, beschrijft deze alleen algemene bepalingen voor alle plekken waar arbeid wordt verricht. Hoe werkgevers vervolgens invulling geven aan deze bepalingen, wordt overgelaten aan sociale partners zoals werkgevers- en werknemersorganisaties. Per sector zijn er arbeidscatalogi beschikbaar waarin staat hoe de Arbowet kan worden nageleefd.

Wie is verantwoordelijk?

Volgens de Arbowet is de werkgever verantwoordelijk voor de arbeidsomstandigheden van de werknemer. Omdat u als intermediair niet kan zorgen voor leiding en toezicht op de werkvloer, beschouwt de Arbowet de inlener ook als werkgever. Maar, als bemiddelaar en eerste contactpersoon voor de uitzendkracht, is het belangrijk dat u op de hoogte bent van de arbeidsomstandigheden bij werkgevers en goede afspraken maakt met inleners en uitzendkrachten.

Wat is er veranderd?

In de nieuwe Arbowet is er meer aandacht voor preventie, beroepsziekten en arbeidsgerelateerde gezondheidsklachten. Daarbij verbetert de nieuwe wet de randvoorwaarden van het handelen van de bedrijfsarts, versterkt het de betrokkenheid van werkgevers en werknemers én de rol van de preventiemedewerker. Want voorkomen is nog altijd beter dan genezen.

Wie controleert?

De Inspectie SZW controleert of organisaties voldoen aan de (nieuwe) eisen van de Arbowet. De inspecteur SZW kan zonder afspraak langskomen en mag het bedrijf controleren zonder toestemming van de werkgever, deze moet zelfs verplicht meewerken. In de nieuwe wet heeft de inspecteur meer mogelijkheden gekregen tot handhaving ten opzichte van werkgevers, arbodiensten en bedrijfsartsen. Bij het ontbreken van een basiscontract met een bedrijfsarts/arbodienst bijvoorbeeld, is de inspecteur voortaan verplicht om maatregelen te treffen.

Wie doet wat?

Een veilige werkplek is de zorg van zowel werkgever als werknemer. En, in uw geval ook van u als intermediair. Zorg daarom dat u goed op de hoogte bent van de arbeidsomstandigheden bij inleners en duidelijke afspraken maakt over taken en verantwoordelijkheden. Vraag van een inlener vooraf informatie over het hoe, wat en waarom van het werk. Zorg dat u helder heeft wat er van
de uitzendkracht verwacht wordt, wie de uitzendkracht inwerkt en waar hij terecht kan met vragen. Zijn er persoonlijke beschermingsmiddelen nodig, zorg dan dat deze tijdig in het bezit van de uitzendkracht zijn en hij bekend is met het gebruik. En, druk de uitzendkracht op het hart vooral vragen te stellen als iets niet duidelijk is.

Investeer in duurzame inzetbaarheid

Geheel in lijn met de eisen die een steeds veranderende arbeidsmarkt stelt aan werkgevers en werknemers, is in de nieuwe Arbowet meer aandacht voor preventie. Nu flexibele arbeidsrelaties niet meer weg te denken zijn en we ook langer doorwerken, is het belangrijk om werkenden langer gezond, gemotiveerd en met perspectief aan het werk te houden. Duurzame inzetbaarheid staat daarom bij veel organisaties hoog op de beleidsagenda, ook in de uitzendbranche. Uitzendbureau, inlener en uitzendkracht moeten samen tot een beleid komen dat de samenhang tussen gezondheid, ontwikkeling in werk, betrokkenheid en motivatie bevorderen. Hiervoor zijn diverse praktische hulpmiddelen beschikbaar, zoals de risicoinventarisatie en –evaluatie (RI&E) waarmee werkgevers inzicht krijgen in de arbeidsrisico’s in hun organisatie. Voor de uitzendbranche is een gratis erkende branche- RI&E beschikbaar met vragen over de meest voorkomende risico’s voor uitzendkrachten, waaronder agressie en geweld van klanten en werkdruk. Naast een goed beleid is het misschien nog wel belangrijker om zelf het goede voorbeeld te geven. Bied de mogelijkheid om te sporten of een opleiding te volgen en ga zelf ook eens wat vaker op de fiets bijvoorbeeld.

Bronnen: Stichting Arbo Flexbranche (STAF), Arboned, Rijksoverheid.
Klik hier om de volledige rubriek ‘informatie’ te lezen. Een overzicht van de wijzigingen in de Arbowet per 1 juli 2017.

P.zine

Het bovenstaande artikel komt uit P.zine, de vierde editie van 2017. Klik hier om meer artikelen uit deze herfst editie online te lezen. P.zine is een magazine voor de flexbranche, van Pay for People, dat sinds oktober 2013 elk kwartaal gratis wordt verspreid. Het magazine brengt op een toegankelijke manier marktontwikkelingen, kansen en bedreigingen onder de aandacht. Daarnaast voorziet het de lezer van achtergrondinformatie, opinies, tips & trucs.

Interesse?

P.zine wordt ieder kwartaal gratis per mail verzonden aan klanten en relaties van Pay for People. Heeft u interesse om P.zine gratis te ontvangen? Schrijf u hier in.

Suggesties of opmerkingen kunt u versturen naar info@payforpeople.nl t.a.v. P.zine.

Whitepaper Kansen zien en (be)grijpen
whitepaper

Kansen zien en (be)grijpen

Aanknopingspunten voor uitzendondernemers in een snel veranderende markt, met informatie en expertinterviews van:

  • Ton Sluiter (Manager Data & Innovatie bij Intelligence Group): ‘Digitalisering heeft altijd voordelen’
  • Visie van Dr. Job Hoogendoorn, Partner bij ERBS – Erasmus Research & Business Support over werving en selectie: ‘De intermediair van vandaag is de HR-partner van morgen’
  • Stijn Baert is professor arbeidseconomie aan de Universiteit Gent en Universiteit Antwerpen: ‘Scholing en ontwikkeling zijn de oplossing om de arbeidsmarkt weer in balans te krijgen.’
Open whitepaper