Vaste contactpersoon
Gratis kennisevents
24/7 toegang tot software
Gratis opleidingen
Specialisten in huis

Open brief: Laat de goeden niet onder de kwaden lijden

Gepubliceerd door: Tim Staps Content Marketeer
Geplaatst op 6 juli 2017
Leestijd

De uitzendbranche is van onschatbare waarde

Beste intermediairs,

De uitzendbranche heeft flink last van negatieve beeldvorming: niet voor niets wordt wel gesproken over ‘een gouden sector met een zwart randje’. Wet- en regelgeving veranderen voortdurend en de toenemende administratieve druk maakt het bijna onmogelijk om je werk goed te doen. De negatieve beelden zijn wrang: een groep Polen in een caravan, complexe regelgeving, gedoe over prijzen.

En dan doet minister Asscher er nog een schepje bovenop door de sectorverloning versneld af te schaffen. De sector heeft de schijn tegen, maar de uitzendbranche is onverwoestbaar. Een wetswijziging is slechts een kleine hobbel, zeker geen onneembare hindernis. Jullie weten immers wat jullie waard zijn. Sla de personeelsbestanden er maar op na. Hoeveel mensen hebben jullie, het afgelopen jaar alleen al, aan een baan geholpen? En hoeveel werkgevers hebben jullie ontzorgd door het hele werving en selectieproces van hen over te nemen? Tientallen, honderden, misschien wel duizenden. Allemaal mensen met een hulpvraag die bij jullie aanklopten én gehoor vonden. Dankzij de uitzendbranche doen zoveel mensen weer mee in de samenleving.

De uitzendbranche is van onschatbare waarde voor de huidige arbeidsmarkt. In tegenstelling tot het heersende beeld, investeert de uitzendondernemer van nu in kwaliteit, niet in prijsverlaging. Misschien was dat twintig jaar geleden zo, en dan nog was dat maar een kleine groep. En dat is meteen de kern van het reputatievraagstuk van jullie branche: de goeden lijden onder de kwaden. Slechts een bescheiden deel van de uitzendondernemers voldoet niet aan de geldende normen, en toch worden jullie steeds weer over dezelfde kam geschoren. Laat ze maar praten, jullie weten beter. Jullie kennen de verhalen en de gezichten achter de cijfers. Jullie krijgen de bloemen en de taart, als bedankje voor het vinden van de perfecte baan en het naar werk begeleiden van een kandidaat met een arbeidsbeperking. Want dat is wat intermediairs doen. Jullie leveren een waardevolle bijdrage aan de samenleving en vervullen een belangrijke maatschappelijke rol. Dat mag ook wel eens gezegd worden. Sterker nog, dat móet gezegd worden, want anders laten jullie je de kaas van het brood eten. Dus laat een eigen geluid horen in het publieke debat. Aarzel niet om succesverhalen te delen. En doe dat ook vooral samen, want winnen doe je niet solo. Positioneer uitzendwerk als een vaste waarde voor een flexibele arbeidsmarkt. Kom uit het defensief en voorkom dat een achterhoedegevecht ontstaat. Geef smoel aan de wereld van werk. Toon voorbeeldgedrag: zoek elkaar op, sluit je aan bij zakelijke netwerken en laat zien wat je waard bent. Probeer niet alles voor iedereen te zijn, maar focus op kwaliteit.

Succes!

Hartelijke groet,

Paul Stamsnijder
founding partner van de Reputatiegroep.

De open brief rubriek volledig bekijken? Klik dan hier.

P.zine

Het bovenstaande artikel komt uit P.zine, de derde editie van 2017. Klik hier om meer artikelen uit deze zomer editie online te lezen. P.zine is een magazine voor de flexbranche, van Pay for People, dat sinds oktober 2013 elk kwartaal gratis wordt verspreid. Het magazine brengt op een toegankelijke manier marktontwikkelingen, kansen en bedreigingen onder de aandacht. Daarnaast voorziet het de lezer van achtergrondinformatie, opinies, tips & trucs.

Interesse?

P.zine wordt ieder kwartaal gratis per mail verzonden aan klanten en relaties van Pay for People. Heeft u interesse om P.zine gratis te ontvangen? Schrijf u hier in.

Suggesties of opmerkingen kunt u versturen naar info@payforpeople.nl t.a.v. P.zine.

Whitepaper Kansen zien en (be)grijpen
whitepaper

Kansen zien en (be)grijpen

Aanknopingspunten voor uitzendondernemers in een snel veranderende markt, met informatie en expertinterviews van:

  • Ton Sluiter (Manager Data & Innovatie bij Intelligence Group): ‘Digitalisering heeft altijd voordelen’
  • Visie van Dr. Job Hoogendoorn, Partner bij ERBS – Erasmus Research & Business Support over werving en selectie: ‘De intermediair van vandaag is de HR-partner van morgen’
  • Stijn Baert is professor arbeidseconomie aan de Universiteit Gent en Universiteit Antwerpen: ‘Scholing en ontwikkeling zijn de oplossing om de arbeidsmarkt weer in balans te krijgen.’
Open whitepaper