Hoe vaak overkomt het u dat u zich inschrijft voor een nieuwsbrief vanwege de beloofde korting? Of dat u een bestelling afrondt terwijl u eigenlijk niet van plan was om iets te kopen? Waarschijnlijk vaker dan u zou willen. Knap eigenlijk van die websitebouwers, dat ze u steeds weer zo ver krijgen om door te klikken. Deden de bezoekers op uw site dat maar! Dat gaan ze ook doen, na een goede A/B test.
Bedrijven hebben er veel belang bij dat een bezoek aan hun website zo aantrekkelijk mogelijk is. Bezoekers moeten snel vinden wat zij zoeken en eenvoudig een bestelling kunnen plaatsen en afronden. Maar hoe kom je erachter wat werkt? Doe een A/B test. Een A/B test is een kwantitatieve onderzoeksmethode om twee varianten te vergelijken en vervolgens te ontdekken welke variant de beste is. En dat kan gewoon realtime, op uw eigen website.
Meerdere varianten
Geloof het of niet, maar u bent bijna altijd proefkonijn als u een website bezoekt. Zeker tijdens het online boeken van een hotel via booking.com, daar doen ze ook helemaal niet geheimzinnig over. Booking.com test bijvoorbeeld het formaat van de bestelknop, de plek van de boekingskalender, grotere of kleinere kopteksten of een heel andere lay-out. Een volgende bezoeker krijgt weer andere opties voorgeschoteld. A/B testen kunnen daarin ver gaan, al zijn de meeste A/B testen veel genuanceerder en gaat het bijvoorbeeld om de kleur en tekst van een bestelknop. Zo ziet bezoeker A de originele rode knop met “bestel” en bezoeker B de groene knop met “in winkelwagen”. Na een x aantal bezoekers kunnen de statistieken worden vergeleken en is te zien welke knop tot beduidend meer aankopen heeft geleid.
“U bent zelf bijna altijd proefkonijn als u een website bezoekt”
En dan is nu de beurt aan u. Begin met het in kaart brengen van de belangrijkste onderdelen van uw website en de stappen die een klant moet zetten om met u in contact te komen. Worden uw vacaturepagina’s goed bezocht, maar blijven de reacties uit? Doe dan een A/B test voor de contactknop. Maak een variant aan waar de knop op een andere plek staat of maak de knop een andere kleur. Oranje en groen doen het beter dan rood en ook actieve teksten zetten eerder aan tot reageren. Denk aan “Solliciteer nu”, “Direct reageren” of “Ja, ik wil deze baan!”. Probeer het eens, u zult versteld staan van de onderlinge verschillen.
Experimenteren
Een hoge respons is natuurlijk niet alleen te danken aan een aantrekkelijke knop (call to action), maar ook aan de vacaturetekst zelf. Want zoals u in mijn vorige column las, maakt het wel degelijk verschil wie u aanspreekt en hoe. In een eenvoudige A/B test kunt u experimenteren met woordgebruik. Bijvoorbeeld het woord ‘vast’ uit de originele variant wijzigen naar ‘flex’ om te zien of dat de doelgroep meer aanspreekt. Het mooie van een A/B test is dat u elke variant zo veelzijdig kunt maken als u zelf wil. Let wel op dat de uitkomsten ook significant zijn voordat u een geheel nieuw redesign doorvoert.
Wilt u ook aan de slag met A/B testen? Lees dan ook eens het artikel op ecomfactory.com waar wij een aantal A/B testing tools voor u op een rijtje waarmee u direct aan de slag kunt.
Mathieu Burgerhout is senior online marketing consultant bij Ecomfactory en is samen met zijn collega’s inzetbaar voor strategische, tactische en operationele digitale vraagstukken.
P.zine
Het bovenstaande artikel komt uit P.zine, de vierde editie van 2018. Klik hier om meer artikelen uit deze editie online te lezen. P.zine is een magazine voor de flexbranche, van Pay for People, dat sinds oktober 2013 elk kwartaal gratis wordt verspreid. Het magazine brengt op een toegankelijke manier marktontwikkelingen, kansen en bedreigingen onder de aandacht. Daarnaast voorziet het de lezer van achtergrondinformatie, opinies, tips & trucs.
Interesse?
P.zine wordt ieder kwartaal gratis per mail verzonden aan klanten en relaties van Pay for People. Heeft u interesse om P.zine gratis te ontvangen? Schrijf u hier in.
Suggesties of opmerkingen kunt u versturen naar info@payforpeople.nl t.a.v. P.zine.