Vaste contactpersoon
Gratis kennisevents
24/7 toegang tot software
Gratis opleidingen
Specialisten in huis

Wat weet u van duurzame inzetbaarheid?

Gepubliceerd door: Tim Staps Content Marketeer
Geplaatst op 14 april 2016
Leestijd

Je ontkomt er bijna niet aan. Van de kleding die je draagt tot het voedsel dat je eet; alles moet tegenwoordig duurzaam zijn. En nu moeten werkgevers zich ook nog eens richten op de duurzame inzetbaarheid van hun medewerkers. Helemaal zo gek nog niet, als je bedenkt dat Nederland vergrijst en we allemaal langer moeten doorwerken. Maar wat betekent duurzame inzetbaarheid en hoe kunnen werkgevers er invulling aangeven? En hoe zit dat met intermediairs? Vijf vragen over duurzame inzetbaarheid.

1. WAT IS DUURZAME INZETBAARHEID?

Volgens de speciale themasite www.duurzameinzetbaarheid.nl van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, richt duurzame inzetbaarheid zich op het algehele welzijn van het personeel. Werknemers én werkgevers dus. Organisaties die actief bezig zijn met duurzame inzetbaarheid, hebben aandacht voor de gezondheid, betrokkenheid en ontwikkeling van hun medewerkers. Dit zorgt vervolgens voor meer werkplezier, minder ziekteverzuim en een hogere arbeidsproductiviteit.

2. WAARUIT BESTAAT DUURZAME INZETBAARHEID?

Duurzame inzetbaarheid bestaat uit vijf aspecten: gezondheid, betrokkenheid, werkplezier, ontwikkeling en fysieke belasting. Gezond eten en bewegen zorgt voor minder verzuim en meer energie op het werk. Betrokkenheid zorgt dat mensen meer plezier in hun werk krijgen. Als ze het gevoel hebben dat hun werk zinvol is, als ze betrokken zijn bij elkaar, bij het werk en bij de organisatie geeft dit meer voldoening. En, hoe minder werkstress, hoe groter het werkplezier. Daarnaast is het belangrijk dat medewerkers zich blijven ontwikkelen en er voldoende aandacht is voor fysieke onder- en overbelasting.

3. WAAROM JUIST NU?

Het lijkt vrij logisch om de gezondheid, betrokkenheid en ontwikkeling van medewerkers in verband te brengen met hun inzetbaarheid. Maar waarom is er juist nu zo veel aandacht voor? Hiervoor zijn meerdere verklaringen. Allereerst heeft de crisis mensen angstig gemaakt waardoor ze – langer dan goed voor hen is – op hun plek blijven zitten. Terwijl regelmatig wisselen van werkomgeving juist zo goed is; daar leer je van en het houdt je vitaal. Daarbij wordt de arbeidsmarkt komende jaren krapper en zullen we met hetzelfde aantal mensen een hogere mate van productiviteit moeten leveren. En, ten slotte moeten we allemaal langer doorwerken. Er wordt in de toekomst veel gevraagd van de beroepsbevolking en daar moeten we nu in investeren.

4. HOE KAN IK INVULLING GEVEN AAN DUURZAME INZETBAARHEID?

Met al een paar eenvoudige aanpassingen kunnen organisaties een start maken met duurzame inzetbaarheid. Op de themasite van het ministerie staan verschillende tips en trucs, hulpmiddelen en subsidiemogelijkheden beschreven.

5. WIE IS VERANTWOORDELIJK VOOR DUURZAME INZETBAARHEID VAN FLEXKRACHTEN, DE INLENER OF DE INTERMEDIAIR?

Beiden. De inlener waar de flexkracht werkt, doet er goed aan geen onderscheid te maken tussen zijn vaste krachten en zijn tijdelijke werknemers. Maar ook de intermediair moet zich inspannen voor de duurzame inzetbaarheid van haar flexkrachten. En laten we de eigen verantwoordelijkheid niet vergeten. Flexkrachten doen er verstandig aan zelf ook te werken aan hun duurzame inzetbaarheid.

Voor het schrijven van de rubriek ‘informatie’ in het magazine P.zine is gebruik gemaakt van de bron www.duurzameinzetbaarheid.nl

P.zine ging in gesprek met de NBBU en STOOF

In P.zine: de rubriek ‘visie’ dit keer Hugo Wijtmans, adviseur Duurzame Inzetbaarheid bij branchevereniging NBBU en ook Adriana Stel, directeur van de Stichting Opleiding & Ontwikkeling Flexbranche (STOOF) aan het woord. Hoe denken zij over Duurzame Inzetbaarheid? En wat adviseren zij u? U kunt het allemaal terug lezen in P.zine.

Adriana Stel

“Wees je bewust van je werkgeverschap”

“Kijk ook naar wat flexkrachten zélf willen”

 

Hugo Wijtmans

“Meer motivatie en minder verzuim”

“Vervang snoepautomaten door fruit”

 

P.zine

Het bovenstaande artikel komt uit P.zine, de tweede editie van 2016. Klik hier om meer artikelen uit deze editie van april online te lezen. P.zine is een magazine voor de flexbranche, van Pay for People, dat sinds oktober 2013 elk kwartaal gratis wordt verspreid. Het magazine brengt op een toegankelijke manier marktontwikkelingen, kansen en bedreigingen onder de aandacht. Daarnaast voorziet het de lezer van achtergrondinformatie, opinies, tips & trucs.

Interesse?

P.zine wordt ieder kwartaal gratis per mail verzonden aan klanten en relaties van Pay for People. Heeft u interesse om P.zine gratis te ontvangen? Schrijf u hier in.

Suggesties of opmerkingen kunt u versturen naar info@payforpeople.nl t.a.v. P.zine.

Whitepaper Kansen zien en (be)grijpen
whitepaper

Kansen zien en (be)grijpen

Aanknopingspunten voor uitzendondernemers in een snel veranderende markt, met informatie en expertinterviews van:

  • Ton Sluiter (Manager Data & Innovatie bij Intelligence Group): ‘Digitalisering heeft altijd voordelen’
  • Visie van Dr. Job Hoogendoorn, Partner bij ERBS – Erasmus Research & Business Support over werving en selectie: ‘De intermediair van vandaag is de HR-partner van morgen’
  • Stijn Baert is professor arbeidseconomie aan de Universiteit Gent en Universiteit Antwerpen: ‘Scholing en ontwikkeling zijn de oplossing om de arbeidsmarkt weer in balans te krijgen.’
Open whitepaper