Anouk Kon over het geheim achter een sterke recruitmentstrategie

We help people get jobs’ is het credo van Indeed, de nummer één vacaturesite ter wereld. Dit klinkt uitzendondernemers als muziek in de oren, want ook zij zijn elke dag druk bezig met het vinden van de juiste match tussen werkgever en werkzoekende. Een klus die met alle moderne technieken steeds eenvoudiger lijkt. Of niet? Anouk Kon, Recruitment Evangelist bij Indeed, geeft een kijkje in de wereld van big data en hoe de juiste informatie kan helpen bij het ontwikkelen van een sterke recruitmentstrategie.

Anouk Kon - IndeedGOUDEN DATABERG
“Veel uitzendondernemers zijn bezig met de vraag waar ze geschikte kandidaten vinden. Ik zeg altijd: om het juiste talent te vinden, moet het juiste talent jou kunnen vinden.” Anouk Kon, Recruitment Evangelist bij Indeed, heeft ruim tien jaar ervaring in recruitment, employer branding en marketing. Zoals ze zelf zegt: een perfecte combinatie om inzicht te krijgen in de recruitmentmarkt. Het matchen van individuen met de best passende baan is de basis en het doel van recruitment. Dat is dan ook wat Kon het liefste doet. “Zeker sinds de komst van big data”, zegt zij enthousiast. “Ik vind het geweldig om die enorme gouden databerg, die we tegenwoordig tot onze beschikking hebben, in te zetten om de beste matches te maken. Data helpen ons de beste kandidaat te identificeren, en menselijke vooroordelen in het recruitmentproces terug te dringen. Maar de finale beslissing blijft uiteindelijk altijd een menselijke.”

ACTIEF ONLINE ZOEKEN
In het recruitmentproces is het volgens Kon het belangrijkste om te weten hóé mensen zoeken naar een baan. “Op Indeed zoeken elke maand zo’n 6,8 miljoen mensen naar een baan. Van die 6,8 miljoen is 89 procent actief op zoek, 71 procent zoekt zelfs minimaal één keer per maand en 55 procent heeft ook nog eens een alert aanstaan, zodat zij gewaarschuwd worden als er een passende vacature online staat. Onder starters ligt dat nog een stuk hoger, namelijk 64 procent.” Kon zegt het met enige verwondering in haar stem. “Dit zijn enorme aantallen die bewijzen dat de oude regel, dat 80 procent passief zoekt en 20 procent actief, niet meer opgaat. Wil je geschikte kandidaten bereiken, dan moet je dus weten waar en hoe zij zich online bewegen.” Kon legt extra nadruk op online, want dat is waar tegenwoordig het meest gezocht wordt naar een baan. “En dan kunnen we zelfs nog een onderverdeling maken in middelen”, gaat Kon verder. “In de zoektocht naar een baan zien we dat het gebruik van mobiele apparaten steeds belangrijker wordt: 65 procent van de werkzoekenden zoekt mobiel naar vacatures. Vooral ’s ochtends zien we een mobiele piek op de site van Indeed en ’s avonds wordt er juist veel gezocht via tablets.”

LAAGDREMPELIG SOLLICITATIEPROCES
Als je eenmaal weet hoe potentiële kandidaten zoeken, is de volgende stap om erachter te komen waarnaar ze zoeken. Kon: “Welke zoektermen gebruiken ze, wat vinden ze belangrijk in een baan en hoe zien ze de werkgever? Dit zijn essentiële vragen. De psychologie achter het zoeken naar een baan is vergelijkbaar met die van het zoeken naar een partner. Een nieuwe baan is een grote beslissing waarbij een hoop factoren meespelen. En ook al ben je als intermediair vaak niet de uiteindelijke werkgever, je bent wel een belangrijke schakel in het recruitmentproces. Sterker nog, het proces is je core business. Het laagdrempelig en aangenaam maken van de candidate journey, daar valt voor uitzendondernemers winst te behalen.” Volgens Kon betekent dit onder meer zorgen voor een makkelijk (online) sollicitatieproces. “Zeker nu het gebruik van mobiele apparaten steeds belangrijker wordt onder werkzoekenden, is het essentieel dat je sollicitatieproces
en de content van je website ook geoptimaliseerd zijn voor mobiel gebruik.”

REVIEWS EN REPUTATIE
Hoe waardevol big data ook is en hoe geweldig de kansen ook zijn die het ons biedt, de menselijke kant van recruitment blijft volgens Kon essentieel. “Job branding en employer branding gaan hand in hand. De menselijke connectie zien we ook terug in de manier van zoeken. Doorgaans zoeken mensen eerst naar een functie en in tweede instantie pas naar een organisatie. Daarbij laten onze cijfers zien dat ervaringen met een organisatie en de reputatie van een organisatie, steeds vaker doorslaggevend zijn in de beslissing om al dan niet te solliciteren. Investeer daarom ook als uitzender in de employer brand van je organisatie. Introduceer jezelf, je diensten en je toegevoegde waarde en vul deze basisinformatie aan met ervaringsverhalen van klanten en kandidaten. Kortom, laat jezelf zien.”

P.zine

Het bovenstaande artikel komt uit P.zine, de tweede editie van 2018. Klik hier om meer artikelen uit deze editie online te lezen. P.zine is een magazine voor de flexbranche, van Pay for People, dat sinds oktober 2013 elk kwartaal gratis wordt verspreid. Het magazine brengt op een toegankelijke manier marktontwikkelingen, kansen en bedreigingen onder de aandacht. Daarnaast voorziet het de lezer van achtergrondinformatie, opinies, tips & trucs.

Interesse?

P.zine wordt ieder kwartaal gratis per mail verzonden aan klanten en relaties van Pay for People. Heeft u interesse om P.zine gratis te ontvangen? Schrijf u hier in.

Suggesties of opmerkingen kunt u versturen naar info@payforpeople.nl t.a.v. P.zine.

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie