Vaste contactpersoon
Gratis kennisevents
24/7 toegang tot software
Gratis opleidingen
Specialisten in huis

10 tips voor een succesvolle werkrelatie met uw nieuwe collega

Gepubliceerd door: Tim Staps Content Marketeer
Geplaatst op 1 augustus 2017
Leestijd

Nieuwe collega’s zijn goud waard. Ze kijken met een frisse blik en geven waardevolle input. Er zijn in totaal vier stakeholders waar nieuwe medewerkers tijdens de inwerkperiode mee te maken krijgen. Dit zijn: recruitment, HR, de directe collega’s en de leidinggevende. Ruim 70% verlaat het bedrijf vanwege een slechte relatie met zijn of haar directe leidinggevende. Hierbij tien tips voor managers om een succesvolle relatie met de nieuwe collega op te bouwen.

1. Betrek de nieuwe collega al voor dag één bij het team

Het is belangrijk dat de nieuwe collega de organisatie en zijn of haar nieuwe collega’s al leert kennen voor de eerste werkdag. Nodig de nieuwe collega daarom uit voor een lunch met het team. Of nodig hem of haar alvast uit voor een interessante meeting. Dit stimuleert contact en interactie.

2. Voeg de nieuwe collega nog voor de eerste werkdag toe op LinkedIn

Als je na het tekenen van het contract de nieuwe collega meteen toevoegt op LinkedIn, voelt hij of zij zich meer welkom. Stuur ook de link van de bedrijfspagina mee (zorg er wel voor dat deze gevuld is). Zo kan de nieuwe collega zich alvast inlezen.

3. Bereid het team voor op de komst van een nieuwe collega

Stuur het cv, de functieomschrijving en de startdatum van de nieuwe collega aan de bestaande leden van het team. Zo is iedereen voorbereid en kunnen ze hun nieuwe collega welkom heten.

4. Maak de eerste dag onvergetelijk

Zorg voor een welkomstpakket dat klaarstaat op het bureau van de nieuwe collega, voordat hij of zij binnenkomt. Denk aan een notitieboekje, pen en leuk presentje in de stijl van het bedrijf. Of maak een checklist hoe de eerste dag te overleven. Een leuke, eerste indruk is erg belangrijk!

5. Geef een rondleiding

Het is voor een nieuwe medewerker fijn om op de eerste dag een rondleiding te krijgen. Zo weet hij of zij hoeveel afdelingen er zijn en waar de afdelingen zich bevinden. Als uw bedrijf meerdere locaties heeft, kan dit ook middels een virtuele rondleiding.

6. Koppel een buddy aan de nieuwe collega

Koppel een buddy aan de nieuwe collega, waar hij of zij terecht kan met vragen. Zorg er wel voor dat dit iemand is die dichtbij de nieuwe medewerker zit. Ook moet diegene tijd voor de nieuwe medewerker vrij kunnen maken.

7. Stel al in de eerste week haalbare doelen

Door in de eerste week haalbare doelen te stellen, kan de nieuwe collega direct zijn of haar eerste succes vieren. Vergeet achteraf niet een compliment te geven. Zelfvertrouwen is vooral in de eerste fase enorm belangrijk.

8. Zorg voor een juiste eerste indruk

Neem tijd voor de nieuwe collega. Als je een afspraak continu verschuift vanwege andere prioriteiten, voelt iemand zich al snel verloren. De nieuwe medewerker zal in de toekomst dan ook minder snel iets aan jou vragen.

9. Maak gebruik van de frisse blik

Benut de frisse blik van de nieuwe collega. Vraag hem of haar regelmatig welke problemen of kansen hij of zij ziet. Zijn er dingen die anders moeten? Zo zorgt u er ook voor dat de nieuwe medewerker zich betrokken voelt.

10. Organiseer een introductiebijeenkomst

De eerste werkdagen is de nieuwe collega extra gemotiveerd en betrokken. Organiseer daarom in deze periode een introductiebijeenkomst, waar het management belangrijke informatie geeft over het bedrijf. Omdat het op dit moment lastig is om aan nieuw personeel te komen en het aantal vacatures alleen maar toeneemt, is het des te belangrijker om ervoor te zorgen dat de nieuwe collega zich betrokken voelt bij het bedrijf.

Het effectief inwerken van een nieuwe collega gaat u als manager tijd kosten. Maar een goed inwerkprogramma levert u wel veel op. Namelijk een betrokken en enthousiaste medewerker.

Bron: HR Praktijk, 2 augustus 2017.

Whitepaper Kansen zien en (be)grijpen
whitepaper

Kansen zien en (be)grijpen

Aanknopingspunten voor uitzendondernemers in een snel veranderende markt, met informatie en expertinterviews van:

  • Ton Sluiter (Manager Data & Innovatie bij Intelligence Group): ‘Digitalisering heeft altijd voordelen’
  • Visie van Dr. Job Hoogendoorn, Partner bij ERBS – Erasmus Research & Business Support over werving en selectie: ‘De intermediair van vandaag is de HR-partner van morgen’
  • Stijn Baert is professor arbeidseconomie aan de Universiteit Gent en Universiteit Antwerpen: ‘Scholing en ontwikkeling zijn de oplossing om de arbeidsmarkt weer in balans te krijgen.’
Open whitepaper