Vijf stellingen over werkgeluk
Tijdens de The International Week Of Happiness at Work stond werkgeluk deze week centraal. Maar wat draagt bij aan het werkgeluk van werknemers? Hieronder volgen vijf stellingen over werkgeluk. Is het bijvoorbeeld waar dat een hoger salaris zorgt voor een gelukzaliger werkgevoel? Of heeft u echt een Chief Happiness Officer nodig binnen uw bedrijf voor gelukkigere werknemers?
Stelling 1: Chief Happiness Officer zorgt voor werkgeluk
Dit is niet waar. Een Chief Happiness Officer (CHO) zorgt niet voor meer werkgeluk. Werkgelukdeskundig Maartje Wolff van Happy Office: “Als iemand niet gelukkig wil zijn, maakt een ander je ook niet gelukkig. Geluk wordt voor een groot deel door karakter en gedrag bepaald.” Volgens Wolff kan de sfeer op de werkvloer niet opgelost worden door een CHO. Toch zegt Wolff dat een CHO kan bijdragen aan werkgeluk: “Het werkt wel als die CHO werkgeluk op de agenda zet, als er verschillende mensen aan meewerken en als duidelijk is dat werkgeluk van strategisch belang voor de organisatie is.”
Stelling 2: een bonus zorgt voor een gelukzalig gevoel
Dit is waar. Organisatiesocioloog Lieke ten Brummelhuis: “Geld als bonus op het werk is belangrijk als het direct gekoppeld is aan een prestatie. De werkgever moet dus laten weten dat de werknemer goed gepresteerd heeft. Dat maakt je als medewerker trots en bewust dat je competent bent. Dat gevoel is motiverender dan het geld op zich.” Het financiële schouderklopje draagt daarom bij aan het gevoel gewaardeerd te worden.
Stelling 3: collega’s maken het verschil
Dit is waar. Fijne collega’s maken het verschil in de mate van werkgeluk. Ten Brummelhuis: “Vooral slechte relaties met je direct leidinggevende is een van de meest genoemde redenen om een andere baan te zoeken.” Door de goede collegiale band tussen collega’s zijn werknemers met een ‘vervelende’ leidinggevende ook minder snel geneigd op te zoek te gaan naar een andere werkgever.
Stelling 4: salaris maakt gelukkig
Dit is waar. Hoogleraar sociale psychologie Ap Dijksterhuis: “Mensen die 100.000 euro per jaar verdienen zijn gemiddeld wel degelijk gelukkiger dan mensen die 25.000 euro per jaar verdienen. De meeste salarisverhogingen zijn te klein om langdurig effect te hebben.” Daarentegen kent het geluksgevoel van een steeds hoger salaris een bovengrens volgens Ten Brummelhuis. “Het gaat erom dat als je geen financiële zorgen hebt en genoeg geld hebt om af en toe op vakantie te kunnen, je niet nog gelukkiger wordt van nog meer geld”, aldus Ten Brummelhuis.
Stelling 5: beter dan de rest zijn zorgt voor werkgeluk
Dit is niet waar. Hoogleraar Raj Raghunathan: “Hoe minder aandacht je schenkt aan hoeveel beter of slechter je bent dan anderen, hoe gelukkiger je waarschijnlijk bent. Of andersom: hoe meer je jezelf vergelijkt met anderen, hoe ongelukkiger je bent.”
Bron: AD, 28 september 2018
Kansen zien en (be)grijpen
whitepaper
Aanknopingspunten voor uitzendondernemers in een snel veranderende markt, met informatie en expertinterviews van:
- Ton Sluiter (Manager Data & Innovatie bij Intelligence Group): ‘Digitalisering heeft altijd voordelen’
- Visie van Dr. Job Hoogendoorn, Partner bij ERBS – Erasmus Research & Business Support over werving en selectie: ‘De intermediair van vandaag is de HR-partner van morgen’
- Stijn Baert is professor arbeidseconomie aan de Universiteit Gent en Universiteit Antwerpen: ‘Scholing en ontwikkeling zijn de oplossing om de arbeidsmarkt weer in balans te krijgen.’
Adviesgesprek
"*" geeft vereiste velden aan
Verder lezen?
Werknemers wisselen massaal van baan en bedrijf
Uit onderzoek van het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) blijkt dat werknemers massaal van baan en bedrijf wisselen. Ruim anderhalf miljoen werknemers wisselde van baan in 2022, dat betekent dat één op de vijf werknemers een nieuwe werkgever kreeg.
Uitzendondernemers bundelen krachten tijdens DVDU 2021
In de Rijtuigenloods in Amersfoort kwamen dinsdag 12 oktober uitzendondernemers uit heel Nederland bijeen voor de 8e editie van de Dag van de Uitzendondernemer. Met een divers programma van inspirerende sprekers werd invulling gegeven aan het thema ‘Grip op ontwikkeling’. Tijdens de verschillende kennissessies werden de deelnemers handvatten aangereikt om meer grip te krijgen op de ontwikkelingen in de markt, de ontwikkeling van de eigen organisatie en op hun persoonlijke ontwikkeling.