Vaste contactpersoon
Gratis kennisevents
24/7 toegang tot software
Gratis opleidingen
Specialisten in huis
DVDU 2021 stelling

Uitzendondernemers bundelen krachten tijdens DVDU 2021

Gepubliceerd door: Tim Staps Content Marketeer
Geplaatst op 13 oktober 2021
Leestijd

In de Rijtuigenloods in Amersfoort kwamen dinsdag 12 oktober uitzendondernemers uit heel Nederland bijeen voor de 8e editie van de Dag van de Uitzendondernemer. Met een divers programma van inspirerende sprekers werd invulling gegeven aan het thema ‘Grip op ontwikkeling’. Tijdens de verschillende kennissessies werden de deelnemers handvatten aangereikt om meer grip te krijgen op de ontwikkelingen in de markt, de ontwikkeling van de eigen organisatie en op hun persoonlijke ontwikkeling. 

Jaarlijkse bijeenkomst

De Dag van de Uitzendondernemer (DVDU) is een jaarlijkse bijeenkomst van Pay for People voor uitzendondernemers. In een tijd waarin verandering de enige constante is, stond de DVDU 2021 in het teken van ‘grip op ontwikkeling’. Hoe ga je om met verandering en hoe zorg je dat je wendbaar bent en blijft? Zeker met de huidige én toekomstige krapte op de arbeidsmarkt, blijft flexibiliteit essentieel voor elke organisatie. De rol van de uitzendbranche wordt daarmee misschien wel groter dan ooit. Belangrijk dus dat uitzendondernemers voldoende toegerust zijn voor deze taak én hen dat deze hen wordt toevertrouwd. Want nog altijd strijden uitzendondernemers voor erkenning en een beter imago.

Ondersteunende rol 

De DVDU startte met een plenaire sessie waarin trendwatcher Farid Tabarki de zaal meenam op een tijdreis. Hij schetste de tijdgeest van de laatste paar eeuwen en leidde deelnemers langs trends en veranderingen in de samenleving. Ontwikkelingen die ook hun weerslag hebben op de arbeidsmarkt en de manier waarop we werken. De ‘vloeibare samenleving’ waarin we volgens Tabarki leven, vraagt om flexibiliteit in de breedste zin van het woord en vooral op het gebied van werk en sociale zekerheid. Intermediairs zijn specialisten in verandering en kunnen nu vooral ook een ondersteunende rol vervullen voor ondernemers. Met de (social) skills die zij tijdens de kennissessies van de DVDU gepresenteerd kregen, krijgen zij ook meer grip op deze rol. Tools en skills op het gebied van social selling, arbeidsmarktcommunicatie en employeer branding helpen de uitzendondernemers te bouwen aan de eigen ontwikkeling, de ontwikkeling van hun onderneming én de ontwikkeling van de branche. En natuurlijk was er ook aandacht voor de inhoudelijke kant van het vak. Elcke Jansen (Brisker Group) behandelde in samenwerking met de NBBU, belangrijke onderwerpen zoals de nieuwe cao en het SER-akkoord.

Oproep aan uitzendondernemers

En dát de branche behoefte heeft aan een positieve impuls, bleek tijdens de sessie van Sander Roekx van Pay for People. Hij gaf deelnemers een exclusief voorproefje van de Flexwerk Benchmark 2021, een onderzoek naar de beleving van flexibel werk onder werkgevers, flexwerkers en intermediairs in de flexbranche. Intermediairs vormden één van de doelgroepen van de Flexwerk Benchmark 2021. Daarnaast hield het onafhankelijke onderzoeksbureau in opdracht van Brisker Group verdiepende interviews met eigenaren van diverse uitzendbureaus. In deze interviews deden uitzendondernemers onder meer een oproep aan hun vakgenoten om de krachten te bundelen en gezamenlijk flexwerk te bevrijden van het slechte imago. Hoe? Door in deze krappe arbeidsmarkt samen een cruciale rol te spelen in het bijeenbrengen van vraag en aanbod én door de positie van de flexwerker te versterken.

Houd de website en onze social media kanalen in de gaten voor de volledige Flexwerk Benchmark 2021.

Kijkje in ons brein

Voor wie na de sessies behoefte had aan nog meer duiding, kwam Arno Folkerts als geroepen. Hij gaf de aanwezigen een kijkje in ons brein en daarmee een verklaring voor ons gedrag en waarom we soms wél en soms minder succesvol zijn en hoe we daar grip op krijgen. Uiteraard kregen deelnemers tussen de sessies door ook ruim de gelegenheid om hun licht op te steken bij collega-uitzendondernemers en in gesprek te gaan met de experts van Pay for People. Na de keynote van Folkerts werd er nog intensief nagepraat tijdens de borrel en bezochten deelnemers de informatiemarkt, verzorgd door hoofdpartner Safex en partners HollandZorg, artra, Academy for Flex en GetNoticed.

Heb je de Dag van de Uitzendondernemer dit jaar helaas moeten missen? Houd onze speciale DVDU website in de gaten voor de bekendmaking van de Dag van de Uitzendondernemer 2022!

Fotografie: Orrin Photography

 

Whitepaper Kansen zien en (be)grijpen
whitepaper

Kansen zien en (be)grijpen

Aanknopingspunten voor uitzendondernemers in een snel veranderende markt, met informatie en expertinterviews van:

  • Ton Sluiter (Manager Data & Innovatie bij Intelligence Group): ‘Digitalisering heeft altijd voordelen’
  • Visie van Dr. Job Hoogendoorn, Partner bij ERBS – Erasmus Research & Business Support over werving en selectie: ‘De intermediair van vandaag is de HR-partner van morgen’
  • Stijn Baert is professor arbeidseconomie aan de Universiteit Gent en Universiteit Antwerpen: ‘Scholing en ontwikkeling zijn de oplossing om de arbeidsmarkt weer in balans te krijgen.’
Open whitepaper