Recent onderzoek van McKinsey & Company laat zien dat de Nederlandse werknemers onvoldoende voorbereid zijn op de arbeidsmarkt van de toekomst. Anno 2016 hebben we ons kunnen opmaken voor de zogenoemde vierde revolutie. Dit wordt ook wel de ‘Industry 4.0’ genoemd. Deze ‘nieuwe revolutie’ bestaat uit technologische innovaties met wereldwijde impact. Hierbij kun je denken aan vernieuwingen zoals robotisering, Internet of Things, cloud computing en zelfrijdende auto’s. Trends die in deze revolutie een belangrijke rol spelen zijn onder andere Big Data, nanotechnologie en nog veel meer.
Impact op de arbeidsmarkt
Al een tijd wordt er druk gespeculeerd over de impact op de arbeidsmarkt van deze Industry 4.0. Feit is dat het impact gaat hebben op bijna alle sectoren van de arbeidsmarkt. Het begrip ‘arbeid’ zal in de toekomst anders ingericht moeten worden. Er zullen nieuwe vaardigheden en competenties aangeleerd moeten worden voor nieuwe banen. Het onderzoek van McKinsey & Company stelt dat een omslag in het denken en opleiden noodzakelijk is. “Bijna tweederde van de Nederlandse werknemers geeft aan op dit moment niets tot heel weinig te leren tijdens hun werk”, aldus Nick van Dam, Global Chief Learning Office bij McKinsey & Company.
Digitale transformatie
Het onderzoek concludeert dat de aanwezige training- en ontwikkelmogelijkheden van het moment niet het volledige potentieel weten te realiseren. Nederland scoort slecht op alle dimensies van wat Van Dam ‘Lifelong Learning Practices’ noemt. Dit is het besef dat organisaties en werknemers hun capaciteiten, vaardigheden en kennis dienen aan te passen aan de vraag vanuit de markt. Van Dam adviseert bedrijven zich voor te bereiden op de toekomstige arbeidsmarkt. Bedrijven kunnen veel winst boeken op het terrein van leren tijdens het werk.
Leren houdt niet op bij scholing
“Nederland is een land zonder cultuur waarin werknemers uit zichzelf erkennen hoe belangrijk financiële stimulansen ten behoeve van de eigen kennis zijn”, stelt Van Dam. “96% van alle investeringen in de werknemer komen van de werkgever. Mensen moeten stoppen met denken dat het leren ophoudt bij een scholing. Sterker nog – na een mbo-, hbo- of wo-opleiding begint het pas net. Nieuwe generaties zijn zo’n vijftig jaar actief in het arbeidsproces. Dat kan alleen succesvol zijn wanneer mensen zich blijven bij- en omscholen.”
Van Dam legt de verantwoordelijkheid voor een lerende organisatie niet alleen bij de bedrijven zelf neer, maar pleit ook voor een meer actieve rol van de overheid. “De regering kan bijvoorbeeld belastingvoordelen voor lerende bedrijven stimuleren om te laten zien hoe serieus ze dit nemen. Ook moeten verschillende O&O-fondsen worden ingezet om mensen voor te bereiden op toekomstige beroepen in verschillende sectoren.” Het is volgens de McKinsey adviseur zaak om de ontwikkeling van de leer- en ontwikkelfunctie te moderniseren én professionaliseren.
Robotisering & digitalisering
Meer weten over de discussies rondom Robotisering, digitalisering en de impact op de arbeidsmarkt? En wat u als ondernemer kan verwachten op de arbeidsmarkt? Lees dan de wintereditie (januari 2017) van de vernieuwde P.zine waarin dit thema centraal staat.
Bron: Consultancy, 12 december 2016