TNO: 73 procent van oproep- en invalkrachten tevreden met hun werk

tevredenheid

Uit onderzoek van onderzoeksorganisatie TNO blijkt dat ruim 73% van oproep- en invalkrachten tevreden is met hun werk. Afgezien van het feit dat bijna driekwart van hen tevreden zegt te zijn met hun werk wordt dit resultaat niet gevierd door de onderzoekers. Ter illustratie: in 2007 was 80% tevreden, in 2017 was 73% tevreden. De groep oproep- en invalkrachten ervaart bijvoorbeeld een hoge werkdruk en onzekerheid over hun inkomsten.

 

Oproep- en invalkrachten tevreden

Ondanks dat het leeuwendeel van de oproep- en invalkrachten tevreden is met hun werk wordt er door TNO-onderzoeker Sarike Verbiest gewezen op de daling in tevredenheid. Verbiest: “Eerst was 80 procent tevreden, nu ‘maar’ 73 procent. Dat lijkt misschien niet heel erg laag, maar hoeveel procent zouden we willen dat tevreden is met het werk? Het liefst wil je dat iedereen tevreden is. Dan valt dit cijfer tegen.”

 

Verandering op de werkvloer

“Vergeleken met 2007 geven oproep- en invalkrachten aan dat hun werk fysiek zwaarder is geworden. Ze moeten meer herhalende bewegingen maken, steeds hetzelfde werk doen. Bovendien zegt maar een derde van hen dat ze hun eigen werktempo kunnen bepalen, die vrijheid is in tien jaar tijd afgenomen.” Aldus Verbiest.

 

Bron: AD, 8 april 2019

 

Het abc van de arbeidsmarkt 2.0

In P.zine #06 leest u meer over de abc van arbeidsmarkt 2.0 en de wijze waarop robotisering een rol kan gaan spelen op de nieuwe arbeidsmarkt en welke effecten dat heeft. Wat weet u van de nieuwe arbeidsmarkt? Robotisering, deeltijd, diversiteit, big data, privacy, flexibilisering, personeelstekorten, een leven lang leren, soft skills, jobmarketing; de arbeidsmarkt 2.0 heeft heel wat in petto. Gelukkig dienen ontwikkelingen zich niet allemaal in een keer aan. Toch is het verstandig om goed op de hoogte te blijven zodat u tijdig kunt anticiperen op wat voor u belangrijk is.

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie