Tips over employer branding

employer branding - anouk kon

Op een krappe arbeidsmarkt is het vinden, binden en blijven boeien van personeel belangrijk. Het imago als werkgever is een essentieel onderdeel in het vinden van personeel. Anouk Kon van vacaturewebsite Indeed geeft tips over employer branding.

 

Tips over employer branding – de basis

Anouk Kon is Recruitment Evangelist in het Indeed Employer Insights team. Volgens Kon is het online gevonden worden de eerste stap. Een goede zoekmachinemarketingstrategie is een basisvoorwaarde, maar bedenk ook hoe employer branding tot uiting komt. Kon: “Zorg voor een goede bedrijfspagina die kan fungeren als werken-bij-website en waar je een eerlijk beeld geeft over je organisatie. Laat echte medewerkers vertellen over hun werk, plaats video’s en stimuleer dat (ex-)medewerkers reviews plaatsen.”

Daarnaast is het dus een basiswaarde om überhaupt vindbaar te zijn en te blijven voor de gebruiker. Met de juiste zoekwoorden in vacatureteksten kan dat bijvoorbeeld. Kon: “Mensen zoeken op duidelijke, specifieke omschrijvingen als ‘bezorger’ of ‘winkelmedewerker. Veel Nederlanders hebben een alert op Indeed ingesteld, waardoor ze op basis van de door hen ingevoerde ‘wat’ en ‘waar’ recente, nieuwe vacatures automatisch in hun inbox ontvangen.”

 

Vindbaar blijven

Als een kandidaat is afgehaakt om een bepaalde reden betekent dit niet dat hij of zij niet meer zoekt naar vacatures. Kon: “Mensen blijven zoeken. Van de mensen die afgelopen jaar in een nieuwe baan begon, zocht 65% binnen drie maanden weer naar banen. Het is vergelijkbaar met Funda. We willen misschien niet verhuizen, maar wel graag bij anderen binnenkijken. Mensen kijken ook om te checken of ze wel goed zitten, of ze genoeg verdienen. Soms is het een vorm van bevestiging.”

 

Invloed van reviews

De invloed van reviews op employer branding is groot. Kon: “Net zoals reizigers zich laten leiden door reviews op het platform kijken werkzoekenden naar wat andere mensen zeggen over een werkgever. Zo’n 64% van de mensen in ons onderzoek zegt dat reviews van voormalige of huidige medewerkers invloed hebben op het beeld dat zij vormen over hoe het is om bij dat bedrijf te werken. Offline, maar ook steeds vaker online. Vaak denken organisaties dat employer branding alleen aan het begin van het sollicitatieproces belangrijk is, maar ons onderzoek laat zien dat de meerderheid van de mensen bepaalt of ze solliciteren op basis van de reviews van een organisatie.”

Bron: Business Insider, 29 juli 2019

 

Anouk Kon over het geheim achter een sterke recruitmentstrategie en employer branding

In P.zine #06 leest u meer over het geheim achter een sterke recruitmentstrategie op een gespannen arbeidsmarkt waarop het steeds lastiger wordt geschikt personeel te vinden en te behouden door employer branding. Anouk Kon, recruitment evangelist bij Indeed, geeft een kijkje in de wereld van big data en hoe de juiste informatie kan helpen bij het ontwikkelen van een sterke recruitmentstrategie. ‘We help people get jobs’ is het credo van Indeed, de nummer één vacaturesite ter wereld. Dit klinkt uitzendondernemers als muziek in de oren, want ook zij zijn elke dag druk bezig met het vinden van de juiste match tussen werkgever en werkzoekende. Een klus die met alle moderne technieken steeds eenvoudiger lijkt. Of niet?

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie