Selecteer op soft skills tijdens werving

tevredenheid

Besteed meer aandacht aan soft skills tijdens de werving van sollicitanten. Dat is de boodschap van managing director Joost Fortuin. Soft skills zijn sociale vaardigheden zoals doorzettingsvermogen en interculturele communicatievaardigheden.

 

Soft skills niet op het cv gemeld

De focus van bedrijven ligt volgens Fortuin nog altijd op de technische vaardigheden die in het cv worden gezet. “Uiteraard vormen die nog altijd de basis, maar ik zou bedrijven adviseren om verder te kijken dan het cv van een sollicitant”, aldus Fortuin.  In tegenstelling tot de taak-specifieke vaardigheden zoals kunnen werken met bepaalde software worden sociale vaardigheden vaak niet vermeld op een cv.

Onterecht aldus Fontein. “Een goed cv betekent nog niet dat iemand binnen je bedrijf zal slagen. Daarvoor zijn soft skills, zoals communicatieve vaardigheden, in een team kunnen werken en doorzettingsvermogen, veel belangrijker. Omdat die minder makkelijk meetbaar zijn, wordt daar nog te weinig op geselecteerd. Wie werknemers op de lange termijn wil vasthouden, moet tijdens de werving- en selectieprocedure al testen of de waarden en de soft skills van de sollicitant aansluiten bij het bedrijf en het team.”

 

Belang van sociale vaardigheden

Het belang van soft skills wordt alleen maar groter volgens Fontein. “Eén van de redenen is dat teams steeds diverser worden. Om met de verschillen in bijvoorbeeld leeftijd, culturele achtergrond en geloof binnen één organisatie om te kunnen gaan, zijn goede persoonlijke vaardigheden onontbeerlijk.”

De sociale vaardigheden zijn daarnaast lastiger aan te leren dan technische vaardigheden volgens Fontein. “Daarom is het verstandiger om soft skills tijdens de selectie te laten prevaleren boven kennis en ervaring. Een werknemer met de juiste soft skills kun je door middel van training technisch bijspijkeren. Andersom is dat veel lastiger. Vaardigheden als doorzettingsvermogen en sociale intelligentie hangen vaak samen met iemands persoonlijkheid.”

Bron: Executive People, 14 juli 2019

 

Academy for Flex

Academy for Flex is het online scholingsplatform van Pay for People Group. Met Academy for Flex kunnen uw medewerkers zich persoonlijk ontwikkelen. Via een doelgericht persoonlijk ontwikkelplan kan uw medewerker zó getraind worden dat uw organisatie en uw medewerker erop vooruit gaan. In het cursusaanbod zit onder meer de online training klantvriendelijkheid. Uw medewerker leert door het volgen van de training hoe klantvriendelijkheid in de dagelijkse praktijk kan worden ingezet.

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie