Vaste contactpersoon
Gratis kennisevents
24/7 toegang tot software
Gratis opleidingen
Specialisten in huis
Werkgeluk

Regelmatig waardering uitspreken aan werknemers is slim

Gepubliceerd door: Tim Staps Content Marketeer
Geplaatst op 30 april 2019
Leestijd

Uit onderzoek van Gallup blijkt dat regelmatig waardering uitspreken aan werknemers slim is in relatie tot personeelsbehoud. Verder blijkt uit een onderzoek van TNS Nipo dat bewondering en erkenning voor (hoogopgeleide) werknemers de belangrijkste motivatieprikkels zijn. In tegenstellling tot wat het TNS Nipo onderzoek concludeert denken werkgevers juist dat arbeidsomstandigheden en de functie de belangrijkste drijfveren zijn.

 

Waardering uitspreken

Hoogleraar geestelijke gezondheidsbevordering Ernst Bohlmeijer verklaart waarom waardering uitspreken positieve effecten heeft op een individu die op zoek is naar ontplooiing. Ontplooiing komt volgens Bohlmeijer tot stand door een gevoel van autonomie, competentie en verbondenheid. “Af en toe even op de rem gaan staan om aandacht te geven aan de mensen om je heen, dát is pas een compliment. Die betrokkenheid kun je versterken door medewerkers oprechte aandacht en waardering te geven”, aldus de hoogleraar.

 

Tevreden en betrokken werknemers

Uit het Gallup-onderzoek blijkt dat tevreden en betrokken werknemers 17% meer productief zijn. Daarnaast zorgen tevreden en betrokken werknemers voor 10% meer tevreden klanten. Nog een voordeel is het lage ziekterverzuim; 41% van de medewerkers is minder vaak ziek.

 

Compliment van collega belangrijk(er)

Een compliment krijgen is belangrijk voor de waardering die een werknemer ervaart, zo blijkt uit de onderzoeken. Hierbij gaat het om het krijgen van een compliment, de afzender is hierbij minder belangrijk. Voor een werknemer is het bijvoorbeeld minstens zo positief als het compliment van een klant of collega komt. Dit wil niet zeggen dat een compliment van een leidinggevende niet wordt gewaardeerd.

Daarnaast is waardering uitspreken naar een ander zoiets als het geven van een cadeau. Sociotherapeut Frank van Marwijk legt dit op deze manier uit: “Als je iemand met een geschenk verrast en diegene is er oprecht blij mee, dan doet jou dat als gever automatisch goed. Door nonchalant te reageren, geef je het als het ware terug. Dat is niet altijd leuk voor de ander.”

 

Bron: Sprout, 26 april 2019

Whitepaper Kansen zien en (be)grijpen
whitepaper

Kansen zien en (be)grijpen

Aanknopingspunten voor uitzendondernemers in een snel veranderende markt, met informatie en expertinterviews van:

  • Ton Sluiter (Manager Data & Innovatie bij Intelligence Group): ‘Digitalisering heeft altijd voordelen’
  • Visie van Dr. Job Hoogendoorn, Partner bij ERBS – Erasmus Research & Business Support over werving en selectie: ‘De intermediair van vandaag is de HR-partner van morgen’
  • Stijn Baert is professor arbeidseconomie aan de Universiteit Gent en Universiteit Antwerpen: ‘Scholing en ontwikkeling zijn de oplossing om de arbeidsmarkt weer in balans te krijgen.’
Open whitepaper