Uit onderzoek van het UWV, onder 4700 bedrijven, blijkt dat inmiddels bijna 1 op de 5 bedrijven zijn netwerk gebruikt bij het zoeken naar geschikte kandidaten voor een vacature. Vergeleken met het onderzoek uit 2013 is dit aantal flink toegenomen. Toentertijd deed nog minder dan 1 op de 10 bedrijven dit. Met name communicatie- en horecabedrijven proberen op deze manier nieuwe krachten te vinden.
Werven via Facebook
Volgens het UWV wordt sociale media veel ingezet voor het werven van hoger opgeleid personeel. Daarbij gebruiken zij niet alleen LinkedIn maar ook Facebook.
Traditionele media
Slechts 9 procent van de vacatures ging via de traditionele weg zoals kranten. Voor ouderen en ongeschoolden, blijken open sollicitaties en relaties (via-via) de beste weg tot een nieuwe baan.
De kansen van oudere werklozen zijn ongunstig en langdurige werkloosheid komt vaak voor. In het onderzoek van het UWV hebben zij tevens gevraagd aan bedrijven hoe zij staan tegenover het werven en in dienst houden van ouderen. 36% van de ondervraagden gaf aan het afgelopen jaar een vijftigplusser te hebben aangenomen. Daarentegen zei driekwart geen maatregelen te nemen die eraan bij kunnen dragen dat oudere krachten makkelijker aan werk kunnen komen.
Bron: nu.nl, 10 maart 2016