Vaste contactpersoon
Gratis kennisevents
24/7 toegang tot software
Gratis opleidingen
Specialisten in huis

Onderzoeksrapport dienstverlening MSP’s en brokers

Gepubliceerd door: Tim Staps Content Marketeer
Geplaatst op 28 april 2016
Leestijd

Het onderzoeksrapport ‘MSP’s en brokers voor externe inhuur in Nederland en België 2016′ is deze week verschenen. MSP staat voor Managed Service Providers. Dertien van deze dienstverleners hebben meegewerkt aan het onderzoek.

Inzicht in het totale aanbod

Voor het eerst is het onderzoek ook gehouden in België. Als resultaat is er nu een actueel inzicht van het totale aanbod van inhuur-regie in zowel Nederland als België. Wat MSP’s en brokers precies doen, welke dienstverlening zij kunnen bieden en wat dit kan opleveren kan teruggelezen worden in het rapport.

Het rapport is geschreven door Mark Bassie (Flex-Beheer) en Marleen Deleu (The Flex Academy) en richt zich op inkopers, HR-verantwoordelijken, operationeel management en consultants die zich bezich houden met externe inhuur.

MSP’s en brokers in Nederland en België

De onderzochtte MSP- of brokerpartijen zijn Allegis Group Services, Bergler Flex Solutions, Brainnet, FastFlexJenrick, Myler, Pontoon, Solvus, Randstad Sourceright, Staffing Management Services, TAPFIN, TCP en Het Flexhuis. Zij vulden een vragenlijst in waardoor er een uitgebreide database is ontstaan met gegevens over hun dienstverlening. Er is gekeken naar de omvang en opdrachtgevers, maar bijvoorbeeld ook naar de visies, trends, geschiedenis en toekomstplannen van deze bedrijven.

Wat is een MSP?

Een Managed Service Provider is een strategische partner voor de opdrachtgever. Een MSP verleent diensten aan organisaties door de gehele inhuurketen te verzorgen. In het onderzoek wordt een MSP als volgt omschreven: ‘een bedrijf dat de verantwoordelijkheid (over-)neemt van de opdrachtgever voor het leiden van een verbeterprogramma t.a.v. externe inhuur en flexibiliteit in diens organisatie. Soms staat het voor Managed Service Program, en betekent het dat het een intern verbeterprogramma is zonder externe ondersteuning’. Er wordt dus op strategisch niveau gekeken naar de totale behoefte aan flexibele arbeid en de organisatiedoelstellingen van de organisatie.

Wat doet een broker?

Een broker functioneert meer als operationele partner. In het onderzoek wordt een broker als volgt omschreven: ‘een bedrijf dat de verantwoordelijkheid (over-)neemt van de opdrachtgever voor de administratie, het beheer en de aansprakelijkheden van de contracten van de externe inhuur, met name van de leveranciers en/of de freelancers/zzp’ers’. In de meeste gevallen kiest de opdrachtgever zelf de beste kandidaten, maar het kan ook zijn dat de broker een rol speelt bij de werving- en selectie.

De insteek van het onderzoek

Uit het onderzoek blijkt onder andere dat het verschil tussen een MSP en een broker niet zwart wit is. Sommigen duiden zich aan als MSP, anderen als broker of als beide. Een van de doelstellingen van het onderzoek was om meer helderheid te scheppen hierover. Naast uitgebreide omschrijvingen, zijn er ook twee kieswijzers ontwikkeld. De behoeftes van opdrachtgevers kunnen immers sterk verschillen.

Tot in detail worden de bedrijven vergeleken in grafieken en tabellen. Daarnaast zijn ook de trends en ontwikkelingen bij MSP’s en brokers uitgebreid in kaart gebracht. De uitgebreide begrippenlijst zorgt voor extra verheldering.

Resultaten

Er is vooral gebleken dat er een groot verschil zit tussen België en Nederland, maar ook tussen de onderzochte partijen. Op sommige vlakken loopt België voor, op andere vlakken is Nederland vooruitstrevender. In beide landen is een sterke groei van MSP-programma’s.

Een trend die naar voren komt is dat er steeds meer wordt gewerkt met een ‘Statement of Work’. Zeker met de komst van de nieuwe wet DBA zal deze trend zich naar alle waarschijnlijkheid voort gaan zetten.

Ook wordt er door MSP’s steeds meer werving gedaan voor zowel vast als flex personeel, ook wel Total Talent Acquisition (TTA) genoemd. De volgende stap is dan Total Talent Management waarbij het aanwezige talent bij de werkgever gekoesterd wordt. En ook bij brokers wordt de dienstverlening vaak uitgebreid. Dit wordt vaak broker+ dienstverlening genoemd.

Het onderzoek is begeleid door een onafhankelijke, kritische begeleidingscommissie met leden uit zowel België als Nederland.

Bronnen: ZiPconomy, Flexnieuws, 26 april 2016

Whitepaper Kansen zien en (be)grijpen
whitepaper

Kansen zien en (be)grijpen

Aanknopingspunten voor uitzendondernemers in een snel veranderende markt, met informatie en expertinterviews van:

  • Ton Sluiter (Manager Data & Innovatie bij Intelligence Group): ‘Digitalisering heeft altijd voordelen’
  • Visie van Dr. Job Hoogendoorn, Partner bij ERBS – Erasmus Research & Business Support over werving en selectie: ‘De intermediair van vandaag is de HR-partner van morgen’
  • Stijn Baert is professor arbeidseconomie aan de Universiteit Gent en Universiteit Antwerpen: ‘Scholing en ontwikkeling zijn de oplossing om de arbeidsmarkt weer in balans te krijgen.’
Open whitepaper