De uitzendbranche is een even complexe als hybride markt. Veel spelers bieden verschillende diensten aan en zullen dit blijven doen. Het is juist dit diverse dienstenaanbod dat maakt dat uitzendondernemers toegang hebben tot waardevolle arbeidsmarktinformatie. Mits zij deze informatie via digitalisering en automatisering weten om te zetten in bruikbare data. De sectoreconoom van ING beschrijft vier stappen om tot een datagedreven uitzendorganisatie te komen. De eerste en belangrijkste stap is volgens haar om zowel de back- als de front-office te digitaliseren en automatiseren. Het aanpassen van de interne processen is relatief laagdrempelig en levert direct al voordelen op. Een geautomatiseerd verlonings- en factureringssysteem, eventueel gekoppeld aan een online recruitmentsysteem is essentieel als je nieuwe groeimogelijkheden wilt aanboren.
Goede software als hygiënefactor
Ton Sluiter, Manager Data & Innovatie bij Intelligence Group beaamt de zienswijze van ING. In onze whitepaper zegt hij: “Goede software is in het vak inmiddels een hygiënefactor geworden. Een serieuze intermediair kan niet meer zonder een goed, geïntegreerd softwarepakket waarbij alle informatie in één omgeving beschikbaar is.” En Sluiter benadrukt dat de toegevoegde waarde van intermediairs in het maken van de juiste match ligt en dat dit beter gaat als je beschikt over relevante data. Zo stelt ook ING: de database met kandidaten is één van de belangrijkste en de meest onderscheidende assets van uitzenders. En met behulp van data kan je onder meer analyseren wie op welke vacature klikt, welk medium de beste kandidaten oplevert, hoe je een kandidaat op het juiste moment bereikt en waar je kandidaten vindt die bijvoorbeeld niet actief aan het zoeken zijn.
Bron: ING Zakelijk
Kansen zien en (be)grijpen
Naast digitalisering, zien wij nog meer groeikansen voor uitzendorganisaties, zoals werving & selectie en scholing & ontwikkeling. Daaruit volgt dat de toegevoegde waarde van dienstverlening op maat ook verder zal toenemen, waarbij je zowel klanten als uitzendkrachten zo goed mogelijk faciliteert. Hoe je dat doet, lees je in onze whitepaper.