Nu de arbeidsmarkt steeds krapper wordt, is het voor veel organisaties steeds moeilijker talent aan te trekken. Vooral millennials, jonge professionals geboren tussen 1980 en het jaar 2000, zijn populair. Wat zoeken zij precies in een werkgever?
Maatschappelijk verantwoord ondernemen
Uit het onderzoek van Effectory blijkt dat millennials zoeken naar een organisatie die maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Het onderzoek is uitgevoerd onder ruim 300.000 medewerkers. Daarnaast werken zij het liefst voor een werkgever met een eerlijk verhaal en die zich bezighouden met een duurzame bedrijfsvoering.
Jongeren tot 35 jaar beoordelen de stelling ‘Ik vind het belangrijk dat een organisatie aandacht besteedt aan maatschappelijk verantwoord ondernemen’ met een 7,7. Vanaf 35 jaar daalt deze score. Vanaf 45 jaar wordt de stelling beoordeeld met gemiddeld een 7,4.
Millennials zoeken naar ervaring op social media
Guido Heezen, directeur en oprichter van Effectory, geeft tekst en uitleg. “Jonge professionals willen zich kunnen identificeren met de doelen en visie van een organisatie. Of er een match is bepalen zij meestal niet op basis van de vacaturetekst, maar op basis van ervaringen van medewerkers en klanten op social media, vlogs en blogs. Kortom, ze zoeken content die een echt inkijkje geeft in de wereld van de organisatie. Organisaties die geen eerlijk, betrokken bijdrage leveren, vallen door de mand.”
Via social media is het goed zichtbaar als organisaties niet integer zijn. Dit door de transparantie van social media. Omdat jonge medewerkers duurzaamheid heel belangrijk vinden roept dit steeds meer weerstand op. “Ze vermijden zo’n werkgever en klanten doen liever ergens anders zaken”, vertelt Heezen. “Bij succesvolle organisaties zien we juist het omgekeerde. Als bedrijven een glashelder antwoord kunnen geven op vragen als: ‘Wat dragen wij bij?’ en ‘Wat is onze toegevoegde waarde in de maatschappij?’ zijn ze mateloos populair. En die populariteit werkt als een inktvlek. Ervaringen worden doorgeven en de aantrekkingskracht op nieuwe medewerkers en klanten groeit.”
Bron: Managersonline, 28 augustus 2017.