Informatiestress is de grootste stoorzender op de werkvloer

burn-outklachten

Uit onderzoek van pensioenuitvoerder BeFrank blijkt dat informatiestress de grootste stoorzender is op de werkvloer. Bijna vier op de tien Nederlanders zeggen dat zij (dagelijks) last hebben van informatiestress.

 

Impact van informatiestress

BeFrank commercieel directeur Jan Hein Rhebergen geeft aan wat de impact is van informatiestress: “Steeds vaker hebben mensen daardoor moeite met het maken van keuzes. Dit geldt inmiddels voor ruim 30 procent van de werknemers. Dat vinden wij behoorlijk veel. Wat daarbij nog eens extra opvalt is dat meer dan 60% regelmatig informatie ontvangt die als niet-relevant wordt beschouwd.” Volgens Rhebergen is er een rol weggelegd voor werkgevers: “Ruim 34 procent van de werknemers zou willen dat hun werkgever daarmee aan de slag gaat. En waarom ook niet? Als zoveel mensen aangeven dat ze hierdoor minder productief zijn, is dat een kans waar werkgevers iets mee kunnen”.

 

Wat zijn de stoorzenders op de werkvloer?

Uit het onderzoek blijkt dat er verschillende stoorzenders zijn die informatiestress teweegbrengen. Dit zijn de stoorzenders op de werkvloer:

  • De rinkelende telefoon. Ruim 60% van de respondenten wordt tussen één tot tien keer gestoord door een rinkelende telefoon. Een kleine 10% wordt vaker dan tien keer gestoord door de telefoon.
  • De mailbox. Uit het onderzoek blijkt dat zo’n 57% meerdere malen per dag afgeleid is door zijn of haar mailbox.
  • Collega’s. Ruim 65% van de respondenten heeft minimaal eens per dag last van collega’s die willen overleggen.
  • Social media en Whatsapp. Meer dan de helft van de respondenten zegt meerdere malen per dag gestoord te worden door social media en Whatsapp.

 

Vier tips om informatiestress tegen te gaan

Ook in eerder onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en onderzoeksinstituut TNO gaf 28% van de respondenten aan dat zij dagelijks moeite hebben met de dagelijkse informatiestroom. Herkenbaar volgens Lucas De Clerq, directeur van communicatiesoftwarebedrijf PeterConnects. De Clerq: “Mede doordat zakelijk en privé tegenwoordig zo door elkaar heen lopen, krijg je gevraagd en ongevraagd allemaal berichten via de mail en sociale media. Ik wil zelf ook graag op de hoogte blijven van het nieuws en nieuwe ontwikkelingen op werkgebied. Maar alles bij elkaar wordt het wel veel.” 

Hieronder volgen vier tips om informatiestress tegen te gaan:

  1. Teveel informatie bestaat, maar beperk het aantal taken. Neuropsycholoog Mark Tigchelaar legt uit: “Onze hersenen kunnen vier taken tegelijk onthouden. Bij meer loopt de emmer over. Daarna gaan we dingen vergeten. Om onszelf aan die taken te herinneren, blijven we er krampachtig aan denken. Daardoor blijven ze voortdurend in je hoofd zitten, en dat zorgt voor stress.”
  2. Maak het hoofd leeg. Tichelaar: “Dat kan door ze op te schrijven in een notitieboek of agenda. Je kan ook mailtjes naar jezelf sturen. Ik ken iemand die bij zichzelf een voicemailbericht inspreekt. Als het maar werkt voor jou.”
  3. Plan de week niet te vol. Auteur Rick Pastoor adviseert: “Bepaal voor jezelf wat er die week echt af moet komen en zet het in je agenda. Past het niet meer, dan heb je ook een hulpmiddel om aan je baas te laten zien dat de rest echt moet wachten.”
  4. Breng structuur aan in de taken. Een voorbeeld hiervan is het in blokken opdelen van een werkdag. Per blok wordt een bepaalde taak uitgevoerd. Bijvoorbeeld op maandagmorgen tussen acht uur en tien uur worden alle interessante kandidaten gebeld of gemaild. De week die wordt ingedeeld in blokken brengt daardoor structuur, is het idee.

 

Bron: AD, 11 april 2019 – HR praktijk, 26 juni 2019

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie