Betekent te laat op werk komen einde arbeidsovereenkomst?
Een medewerker die vaak te laat op het werk verschijnt, kan de bedrijfsvoering ernstig hinderen. Werkgevers die daar tegen willen optreden, hebben de indruk dat er onder de huidige Wet werk en zekerheid (Wwz) altijd een dik dossier aanwezig moet zijn om bijvoorbeeld iemand om deze reden te ontslaan. Mr. Jos van Bohemen, advocaat-partner bij Berntsen Mulder Advocaten, legt uit wat de mogelijkheden zijn.

Het komt bij elk bedrijf voor
Elk bedrijf heeft wel eens te maken met werknemers die veelvuldig te laat komen. Vaak gaat dit dan maar om maximaal 10 minuten. En er is altijd wel een verklaring voor: file, de schooltijden van de kinderen of een zieke echtgenoot. Echter, zo’n laatkomer kan de goede werking van het bedrijf aantasten. Zeker als de werknemer door zijn gedrag belangrijke afspraken misloopt. Volgens Van Bohemen blijkt uit de praktijk dat het voor veel werkgevers niet duidelijk is of en hoe zij kunnen optreden tegen werknemers die veelvuldig te laat komen.
Een voorbeeld uit de praktijk: te laat komen kan zwaar tellen
Recent is er een zaak in Zutphen geweest waaruit blijkt dat te laat komen op het werk zwaar aangerekend kan worden. Het ging in deze zaak om een werknemer die zich meerdere malen had verslapen. Daarvoor had hij een officiële waarschuwing gekregen. Omdat de werknemer zich nog steeds niet aan de gemaakte afspraken hield om op tijd te komen, heeft de werkgever een disciplinaire maatregel opgelegd. Ook dat hielp niet. De werkgever heeft toen de zaak voorgelegd aan de kantonrechter, met het verzoek de arbeidsovereenkomst te ontbinden. De kantonrechter oordeelde dat er in deze zaak sprake was van wanprestatie in ernstige mate. Het gevolg: de arbeidsovereenkomst werd ontbind zonder enige vergoeding. Hieruit blijkt dat onder de huidige wetgeving het veelvuldig te laat op werk komen verstrekkende gevolgen kan hebben voor de arbeidsovereenkomst.
Wat moet de werkgever doen?
Voor een werkgever is het van belang een consequent beleid te volgen wat betreft te laat komen. “Op het moment dat een werknemer pas wordt ontslagen nadat hij voor de 146e keer te laat is gekomen, wordt het handelen van een werkgever ongeloofwaardig”, aldus Van Bohemen. “Het verdient dan ook de voorkeur dat een werkgever de naleving van werktijden vastlegt in een kort protocol, waarbij ook aandacht is voor het sanctiebeleid. Als dit beleid vervolgens consequent wordt toegepast, zal ook de rechter onverbiddelijk zijn.”
Wat moet de werknemer doen?
Zeker nu er meer ruimte is voor thuiswerken en steeds vaker flexibele werktijden voorkomen, is het volgens Van Bohemen van belang om niet te lichtvaardig over op tijd op het werk verschijnen te denken. “Dat houdt de verplichting in om zich als goed werknemer te houden aan de door werkgever opgegeven werktijden.”
Bron: Personeelsnet, 6 juli 2017.
Kansen zien en (be)grijpen
whitepaper
Aanknopingspunten voor uitzendondernemers in een snel veranderende markt, met informatie en expertinterviews van:
- Ton Sluiter (Manager Data & Innovatie bij Intelligence Group): ‘Digitalisering heeft altijd voordelen’
- Visie van Dr. Job Hoogendoorn, Partner bij ERBS – Erasmus Research & Business Support over werving en selectie: ‘De intermediair van vandaag is de HR-partner van morgen’
- Stijn Baert is professor arbeidseconomie aan de Universiteit Gent en Universiteit Antwerpen: ‘Scholing en ontwikkeling zijn de oplossing om de arbeidsmarkt weer in balans te krijgen.’
Adviesgesprek
"*" geeft vereiste velden aan
Verder lezen?
Werknemers wisselen massaal van baan en bedrijf
Uit onderzoek van het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) blijkt dat werknemers massaal van baan en bedrijf wisselen. Ruim anderhalf miljoen werknemers wisselde van baan in 2022, dat betekent dat één op de vijf werknemers een nieuwe werkgever kreeg.
Uitzendondernemers bundelen krachten tijdens DVDU 2021
In de Rijtuigenloods in Amersfoort kwamen dinsdag 12 oktober uitzendondernemers uit heel Nederland bijeen voor de 8e editie van de Dag van de Uitzendondernemer. Met een divers programma van inspirerende sprekers werd invulling gegeven aan het thema ‘Grip op ontwikkeling’. Tijdens de verschillende kennissessies werden de deelnemers handvatten aangereikt om meer grip te krijgen op de ontwikkelingen in de markt, de ontwikkeling van de eigen organisatie en op hun persoonlijke ontwikkeling.