Onder ruim 4.000 consumenten in de Retail en Zakelijke dienstverlening heeft ABN AMRO een onderzoek gedaan. Uit het onderzoek kwamen diverse conclusies waaronder dat de bedrijfscultuur een cruciaal punt is voor nieuwe verdienmodellen. En dat deskundig personeel het verschil maken op de (winkel)vloer.
Deskundig (winkel)personeel
Consumenten hebben in het onderzoek aangegeven dat zij het winkelpersoneel niet deskundig genoeg vinden. Zo vindt ruim 53% dat onder andere bouwmarkten meer moeten investeren in de professionaliteit van hun personeel. 41% geeft aan dat ook elektronicawinkels en sportwinkels (38%) meer servicegericht personeel moeten aannemen maar ook deskundig personeel. De professionalisering van personeel verdient in beide sectoren dan ook de hoogste prioriteit, concludeert ABN AMRO in het rapport ‘Winst wordt afgeleide van bedrijfscultuur’. In het rapport komen veel specialisten uit de retail en de zakelijke dienstverlening aan het woord.
Bedrijfscultuur cruciaal
Bedrijfscultuur cruciaal punt voor nieuwe verdienmodellen. In deze verdienmodellen kan het personeel het verschil maken, door het creëren van de juiste beleving zowel in de winkel als in andere kanalen van de zakelijke dienstverlening. Winst is niet langer de primaire drijfveer, maar een afgeleide van deze cultuur. Steeds meer bedrijven zijn zich bewust van de noodzaak hun medewerkers meer autonomie te geven. Dit krijgt vorm binnen zelfsturende teams waarin medewerkers de bevoegdheden krijgen om slagvaardig te opereren, zelf doelen te stellen en hun verantwoordelijkheid te nemen.
Bron: Flexnieuws, 23 september 2016