Blijven ontwikkelen belangrijk voor werknemers

Verbindende rol opleiding

Werknemers willen zich blijven ontwikkelen. Dit blijkt uit onderzoek van PageGroup. Opvallend is dat werknemers steeds minder vaak verwachten zich te kunnen blijven ontwikkelen bij hun huidige werkgever. Daarnaast stelt het recruitmentbureau dat werknemers meer kunnen eisen door de huidige arbeidsmarktkrapte.

 

Blijven ontwikkelen, maar waar?

Uit de cijfers blijkt dat het vertrouwen van werknemers in hun werkgevers is gedaald. Werknemers hebben een positiever beeld over hun ontwikkelingsmogelijkheden en arbeidsvoorwaarden bij een nieuwe werkgever. Managing director bij PageGroup Joost Fortuin legt uit: “Doordat kandidaten vaker benaderd worden en het gras bij de buren altijd wat groener lijkt, gaan ze eerder twijfelen aan het beleid van de huidige werkgever”.

“De kandidaat is aan zet en kan dus eisen stellen. Aan de andere kant zie je dat de Nederlandse werkgevers misschien te veel meegaan in deze eisen en dat niet altijd waar kunnen maken. Dat schaadt het vertrouwen. Werknemers vragen tegenwoordig vooral flexibiliteit en ontwikkelingsmogelijkheden, maar wat dat precies inhoudt, is subjectief.” Zegt Fortuin.

 

Duidelijkheid over functioneren

Aan de ene kant kan een werknemer meer eisen stellen, maar is het ook terecht? Vaak wordt dit bepaald tijdens een beoordelingsgesprek. HR-deskundige Jan Tjerk Boonstra twijfelt over het nut van een beoordelingsgesprek. “Het klassieke beoordelingsgesprek werkt helemaal niet om mensen te motiveren”, zegt Boonstra. “Dan heb je een jaar lang je best gedaan, ’s avonds doorgewerkt, op tijd opgestaan, en krijg je aan het eind een v-tje van voldoende. Dat is vaak een grote teleurstelling.” Verduidelijkt Boonstra.

Boonstra raadt het volgende aan: “Voor werkgevers is het veel effectiever om mensen dan vaker en intensiever te spreken op natuurlijke momenten, zoals bij de afronding van een project, of meteen als iets goed of juist niet goed ging.”

Bron: PWnet, 29 november 2018 – AD, 30 november 2018

 

Academy for Flex

Academy for Flex is het online scholingsplatform van Pay for People Group. Met Academy for Flex kunnen uw medewerkers zich persoonlijk ontwikkelen. Via een doelgericht persoonlijk ontwikkelplan kan uw medewerker zó getraind worden dat uw organisatie en uw medewerker erop vooruit gaan. In het cursusaanbod zit onder meer de online training klantvriendelijkheid. Uw medewerker leert door het volgen van de training hoe klantvriendelijkheid in de dagelijkse praktijk kan worden ingezet.

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie