Behouden van personeel steeds lastiger

Werkgevers hebben steeds meer moeite met het behouden van personeel. Zo blijkt uit onderzoek van adviesbureau Berenschot. Werknemers overwegen eerder op zoek te gaan naar een andere baan door een gebrek aan waardering van hun werkgevers. Hierbij speelt de gespannen arbeidsmarkt een rol zo denkt Hans van der Spek, directeur kenniscentrum HRM bij Berenschot. “Gemiddeld heeft 20 tot 25% een sluimerend gevoel om eens te vertrekken. Maar mensen voelden zich lang beducht om de stap te zetten. Nu hebben ze meer vertrouwen in de economie.”

Gespannen arbeidsmarkt

Slechts 40% van de werkgevers verwacht dat zij zonder problemen bestaand personeel kunnen behouden. Van der Spek benoemt naast de gespannen arbeidsmarkt ook dat mensen vaker benaderd worden zonder dat ze zelf op zoek zijn naar een andere baan. Daarom zouden bedrijven er volgens Van der Spek goed aan doen meer in te zetten voor het behouden van personeel. “Enig verloop binnen de organisatie is niet raar. Dat is vanuit een organisatie misschien zelfs wel wenselijk. Maar je moet wel proberen om ook bestaande mensen te behouden.”

Behouden van personeel door betrokken zijn

Uit het Berenschot-onderzoek blijkt dat bijna 60% van de bedrijven al actief is met het zogenaamde ‘Employee Experience’. Volgens Van der Spek is dat niet voldoende voor het behouden van personeel. Van der Spek: “Veel bedrijven zeggen dat het personeel het belangrijkste kapitaal is. Dat is een mooi tegeltje voor aan de wand, maar medewerkers moeten het ook terugzien in de praktijk. De belangrijkste reden om te vertrekken is vaak de leidinggevende. Mensen ontvangen onvoldoende waardering – in zingeving en respect – voor het werk dat ze doen. Dat vinden ze vaak belangrijker dan het aantal euro’s dat ze ermee verdienen.”

Bron: AD, 12 juni 2018

anouk kon - recruitmentstrategie - behouden van personeel - employer brandingAnouk Kon over het geheim achter een sterke recruitmentstrategie en employer branding

In P.zine #06 leest u meer over het geheim achter een sterke recruitmentstrategie op een gespannen arbeidsmarkt waarop het steeds lastiger wordt geschikt personeel te vinden en te behouden door employer branding. Anouk Kon, recruitment evangelist bij Indeed, geeft een kijkje in de wereld van big data en hoe de juiste informatie kan helpen bij het ontwikkelen van een sterke recruitmentstrategie. ‘We help people get jobs’ is het credo van Indeed, de nummer één vacaturesite ter wereld. Dit klinkt uitzendondernemers als muziek in de oren, want ook zij zijn elke dag druk bezig met het vinden van de juiste match tussen werkgever en werkzoekende. Een klus die met alle moderne technieken steeds eenvoudiger lijkt. Of niet?

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie