Bedrijven investeren in digitale transformatie - Pay for People
Vaste contactpersonen
Gratis kennisevents
24/7 toegang tot software
Gratis opleidingen
Specialisten in huis
AdobeStock_137802784-scaled-6.jpeg

Bedrijven investeren in digitale transformatie

Gepubliceerd door: Tim Staps Content Marketeer
Geplaatst op 15 december 2020
Leestijd

De coronacrisis fungeert als aanjager van de digitale transformatie, zo blijkt uit de Nederlandse Innovatie Monitor 2020 van het Amsterdam Centre for Business Innovation. Duurzaamheid en diversiteit in innovatieteams hebben hiervoor wel aan importantie moeten inboeten.

 

Werkgelegenheid

De Nederlandse Innovatie Monitor ondervraagt jaarlijks circa duizend leidinggevenden van Nederlandse organisaties over hun bedrijfsvoering. Dit jaar werden vragen gesteld over de coronacrisis, duurzaamheid, de digitale transformatie en diversiteit. De coronacrisis heeft het belang van digitale transformatie vergroot en bedrijven investeren nu dan ook extra in de toepassing van nieuwe technologieën. Het gaat dan vooral om sleuteltechnologieën, cloud computing, e-commerce en big data. Bijna de helft van de ondervraagde bedrijven denkt dat de werkgelegenheid bij hun organisatie zal toenemen als gevolg van de digitale ontwikkelingen.

 

Kabinetsdoelen
De Monitor laat ook zien dat circa vier op de vijf bedrijven uiterlijk in 2050 streven naar een verwaarloosbare ecologische voetafdruk. Hierdoor vertraagt het tempo van de verduurzaming waardoor de kabinetsdoelen waarschijnlijk niet worden behaald. Daarnaast blijkt dat innovatieteams vooral nog bestaan uit mannen met een Westerse achtergrond. En dat terwijl bekend is dat diversiteit in innovatieteams initieel leidt tot meer innovatie. Circa de helft van de Nederlandse bedrijven zijn actief bezig met diversiteitsbeleid, maar zij zitten veelal niet te wachten op bindende quota. Uit de Monitor blijkt ook dat de informatie- en communicatiesector voorop loopt in innovatie; overheid, zorg en onderwijs blijven relatief achter.

Bron: Emerce, 19 oktober 2020

Whitepaper Kansen zien en (be)grijpen
whitepaper

Kansen zien en (be)grijpen

Aanknopingspunten voor uitzendondernemers in een snel veranderende markt, met informatie en expertinterviews van:

  • Ton Sluiter (Manager Data & Innovatie bij Intelligence Group): ‘Digitalisering heeft altijd voordelen’
  • Visie van Dr. Job Hoogendoorn, Partner bij ERBS – Erasmus Research & Business Support over werving en selectie: ‘De intermediair van vandaag is de HR-partner van morgen’
  • Stijn Baert is professor arbeidseconomie aan de Universiteit Gent en Universiteit Antwerpen: ‘Scholing en ontwikkeling zijn de oplossing om de arbeidsmarkt weer in balans te krijgen.’
Open whitepaper