Arbeidsmarktkrapte dwingt werkgevers functie-eisen aan te passen
Uit onderzoek van het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) blijkt dat 58% van de werkgevers in 2022 te maken heeft met moeilijk vervulbare vacatures. Als reactie hierop worden dergelijke vacatures aangepast qua functie-eisen en arbeidsvoorwaarden, zoals het aanbieden van hogere lonen.
Aantal moeilijk vervulbare vacatures stijgt
Dat ruim 58% van de werkgevers kampt met moeilijk vervulbare vacatures betekent een lichte stijging ten opzichte van een jaar eerder. In 2021 kampte 51% van de werkgevers met moeilijk vervulbare vacatures. “De krapte op de arbeidsmarkt is in 2022 op een hoogtepunt terecht gekomen. In het tweede kwartaal was de krapte zelfs zo groot dat er veel meer vacatures waren dan werkzoekenden”, zegt UWV-arbeidsmarktadviseur Erica Maurits.
Volgens het UWV-onderzoek zijn werkgevers langer op zoek naar de geschikte kandidaten voor de vacatures om verschillende redenen. Allereerst geeft 84% van de werkgevers aan dat er te weinig sollicitanten reageren. Ten tweede geeft 48% van de werkgevers aan dat sollicitanten niet over de juiste vaardigheden beschikken. Als derde reden zegt 35% van de werkgevers aan dat sollicitanten niet over voldoende vakkennis beschikt.
Bijscholing van kandidaat
Er wordt volgens het onderzoek iets anders gevraagd dan een 100% match tussen de functie-eisen en de vaardigheden van een kandidaat. Om een moeilijk in te vullen vacature toch op te vullen wordt bij- en omscholing ingezet. Ruim 46% van de werkgevers leidt de kandidaat zelf op.
Functie-eisen aanpassen
Het percentage werkgevers dat de functie-eisen aanpast is ook gestegen in 2022 ten opzichte van 2021. In 2022 heeft ruim 39% van de werkgevers hun functie-eisen aangepast om een vacature iets makkelijker in te kunnen vullen, ten opzichte van 30% in 2021.
Bron: Flexmarkt, 6 februari 2023
24 tips voor moeilijk vervulbare vacatures
Het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) geeft 24 tips voor de aanpak van moeilijk vervulbare vacatures. De lijst biedt volgens het UWV 24 tips voor hoe je als werkgever aantrekkelijk bent voor nieuw en huidig personeel.
Toch stelt de uitkeringsinstantie dat werkgevers hun moeilijk vervulbare vacatures allereerst kunnen vervullen door:
- Intensiever te werven door de inzet van social media, intermediairs en aanbrengpremies.
- Functie-eisen aan te passen waardoor meer werkzoekenden geschikt worden voor de functie.
- Betere arbeidsvoorwaarden aan te bieden. Een hoger salaris is een voorbeeld, maar ook een vast contract is een tip van het UWV.
- Aan huidige parttime werknemers te vragen of zij meer uren willen werken.
Kansen zien en (be)grijpen
whitepaper
Aanknopingspunten voor uitzendondernemers in een snel veranderende markt, met informatie en expertinterviews van:
- Ton Sluiter (Manager Data & Innovatie bij Intelligence Group): ‘Digitalisering heeft altijd voordelen’
- Visie van Dr. Job Hoogendoorn, Partner bij ERBS – Erasmus Research & Business Support over werving en selectie: ‘De intermediair van vandaag is de HR-partner van morgen’
- Stijn Baert is professor arbeidseconomie aan de Universiteit Gent en Universiteit Antwerpen: ‘Scholing en ontwikkeling zijn de oplossing om de arbeidsmarkt weer in balans te krijgen.’
Adviesgesprek
"*" geeft vereiste velden aan
Verder lezen?
Werknemers wisselen massaal van baan en bedrijf
Uit onderzoek van het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) blijkt dat werknemers massaal van baan en bedrijf wisselen. Ruim anderhalf miljoen werknemers wisselde van baan in 2022, dat betekent dat één op de vijf werknemers een nieuwe werkgever kreeg.
Uitzendondernemers bundelen krachten tijdens DVDU 2021
In de Rijtuigenloods in Amersfoort kwamen dinsdag 12 oktober uitzendondernemers uit heel Nederland bijeen voor de 8e editie van de Dag van de Uitzendondernemer. Met een divers programma van inspirerende sprekers werd invulling gegeven aan het thema ‘Grip op ontwikkeling’. Tijdens de verschillende kennissessies werden de deelnemers handvatten aangereikt om meer grip te krijgen op de ontwikkelingen in de markt, de ontwikkeling van de eigen organisatie en op hun persoonlijke ontwikkeling.