Advies van UWV over hoe u uw personeel niet kwijtraakt na korte tijd

UWV-hoofd arbeidsmarktinformatie Rob Witjes adviseert werkgevers eerlijk te zijn over het takenpakket van een functie waarop een sollicitant solliciteert. Volgens Witjes wordt zo voorkomen dat werkgevers hun nieuwe personeel kwijtraken na korte tijd.

 

Laag werkloosheidspercentage

Het werkloosheidspercentage is momenteel 3%, zo blijkt uit de cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Ondanks de hoge arbeidsmarktkrapte daalt dus het werkloosheidspercentage. Verrassend volgens CBS-hoofdeconoom Peter Hein van Mulligen. “Je zou dit niet verwachten bij een al zo krappe arbeidsmarkt”, aldus Van Mulligen. Ook Witjes is verbaasd: “3%, wie had dat kunnen denken? We gingen het jaar in met zorgen over brexit en een handelsoorlog.”

 

Advies UWV

Door het lage percentage wordt een nieuwe groep werklozen interessant voor werkgevers. De groep was voorheen niet interessant om verschillende redenen. Werkgevers doen er volgens Witjes goed aan om een realistisch plaatje voor te spiegelen, zodat nieuwe werknemers niet weggaan na een korte tijd. “Daar gaat het nogal eens mis en valt de baan, werkomgeving of de werkdruk tegen. Het is in deze tijd een gevaar om het te mooi voor te stellen, want mensen kunnen zo weer elders aan de slag en dan heb je voor niets in ze geïnvesteerd.”

 

Omscholen in de praktijk

Witjes adviseert werkgevers met openstaande vacatures nogmaals te kijken naar alle vereisten van een vacature. “Ik zie nog steeds vacatureteksten die echt over de uiterste datum heen zijn en sollicitanten kunnen ontmoedigen of afschrikken. Werkgevers moeten zich afvragen of werknemers sommige vereisten niet in de praktijk kunnen leren. Wij konden laatst in gesprek met een logistiek bedrijf het aantal eisen terugbrengen van vijftien naar vijf door goed te vragen wat ze nu echt nodig hadden.”

 

Bron: FD, 24 februari 2020

Academy for Flex

Academy for Flex is het online scholingsplatform van Pay for People. Met Academy for Flex kunnen uw medewerkers zich persoonlijk ontwikkelen. Via een doelgericht persoonlijk ontwikkelplan kan uw medewerker zó getraind worden dat uw organisatie en uw medewerker erop vooruit gaan. In het cursusaanbod zit onder meer de online training klantvriendelijkheid. Uw medewerker leert door het volgen van de training hoe klantvriendelijkheid in de dagelijkse praktijk kan worden ingezet.

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie