Scholing en ontwikkeling - Pay for People
Vaste contactpersonen
Gratis kennisevents
24/7 toegang tot software
Gratis opleidingen
Specialisten in huis
DVDU 2017

Scholing en ontwikkeling

Uitzendbureaus: dé grote opleiders van Nederland

Gepubliceerd door: Timo Rijsdijk Commercieel manager
Geplaatst op 26 februari 2021
Leestijd

Wat doe jij?

Wat doe jij aan de scholing en ontwikkeling van jouw uitzendkrachten? Bied je actief opleidingen aan of wacht je liever tot het opleiden van flexkrachten direct loont? Voor beide valt iets te zeggen, maar regeren is vooruitzien. Je doet er dus verstandig aan de scholing en ontwikkeling van al je werknemers te stimuleren. Want wist je dat 97 procent van de uitzendkrachten wil blijven leren en 95 procent daarvan het liefst wil leren op het werk?

Hoe houd jij het overzicht?

Uit recent onderzoek blijkt dat  97 procent van de uitzendkrachten wil blijven leren en dat 95 procent daarvan het liefst wil leren op het werk. Hoe houd jij bij wie welke opleiding heeft gevolgd? En hoe geef je eigenlijk invulling aan scholing en ontwikkeling van jouw flexkrachten? In onze whitepaper lees je waarom het zo belangrijk is om voldoende aandacht te besteden aan scholing en ontwikkeling en hoe je dat efficiënt doet.

Optimaal investeren in flexkrachten

Als ervaren uitzendondernemer weet je hoe belangrijk het is om te investeren in scholing en ontwikkeling van flexkrachten. Je ziet het als onderdeel van goed werkgeverschap en je weet dat het hun inzetbaarheid op de arbeidsmarkt vergroot. Dat weten zij zelf ook: 97 procent van de uitzendkrachten wil blijven leren en 95 procent daarvan het liefst op het werk. In onze whitepaper lees je waarom het zo belangrijk is om voldoende aandacht te besteden aan scholing en ontwikkeling en hoe Pay for People klanten hierin ondersteunt.

Arbeidsmarkt in balans

De arbeidsmarkt verandert in rap tempo. Sneller dan werkgevers, werknemers én het onderwijs kunnen bijbenen. Toch is stilzitten geen optie en worden uitzendbureaus gezien als dé grote opleiders van Nederland. Waar een werkgever niet altijd durft te investeren in de ontwikkeling van personeel, zien intermediairs juíst de potentie van medewerkers en de meerwaarde van opleiding en ontwikkeling. Want door blijvend aandacht te besteden aan de kennis en vaardigheden, vergroot je hun inzetbaarheid en wendbaarheid. Willen we de arbeidsmarkt weer enigszins in balans krijgen, dan is het belangrijk dat mensen meer kansen krijgen om zich goed te blijven ontwikkelen.

‘Heropleiden, heropleiden, heropleiden’

Stijn Baert, professor arbeidseconomie aan de Universtiteit Gent en Universiteit Antwerpen, benadrukt in onze whitepaper het belang van scholing en ontwikkeling. Hij zegt hierover: “In België is het credo lang geweest jobs, jobs, jobs. Daar zullen we van moeten maken ‘heropleiden, heropleiden, heropleiden’. We moeten werkzoekende heropleiden richting openstaande vacatures. Nederland is daar verder en dwingender in.”

Competentiecheck

Toch is er in Nederland ook nog wel wat voor nodig om vacatures in te vullen en mensen – via een opleiding – aan passend werk te helpen. Baert stelt voor om een competentiecheck in te voeren: “We zouden elke vijf jaar een competentiecheck moeten uitvoeren onder werkenden waarbij er wordt gekeken of competenties voldoende zijn om op de middellange termijn een goede kans te maken op de arbeidsmarkt. Net zoals de medische checks die velen ondergaan, controleren we hier je fitheid voor de arbeidsmarkt. Op basis van de uitkomst krijg je vervolgens passende opleidingen aangeboden die je inzetbaarheid vergroten.”

Werk maken van scholing

Het besef is er wel in Nederland, maar de organisatie van opleidingsmogelijkheden kan nóg beter. Het kabinet introduceerde het programma Leven Lang Ontwikkelen en stimuleert ondernemers met speciale maatregelen en subsidies om te investeren in hun personeel. En ook probeert het kabinet werknemers te motiveren het heft in eigen hand te nemen en werk te maken van scholing. De mogelijkheden zijn er, maar het is veel werk om per medewerker bij te houden wat de onderwijsbehoefte is en welke opleiding daarbij past. Voor veel werkgevers is het ook niet altijd duidelijk waar zij informatie kunnen vinden over opleidingsmogelijkheden, hoeveel geld zij zelf moeten inbrengen en hoeveel de overheid bijdraagt.

Intermediair, pak je rol!

Intermediairs zijn ook in dit opzicht belangrijk voor werkgevers. Jij kunt van een afstand goed de ontwikkeling van vraag en aanbod volgen en beschikt over actuele informatie over de markt en passend opleidingsaanbod. Daarom is het belangrijk dat je in gesprekken met klanten ook praat over opleiding en ontwikkeling, dat je je verdiept in de organisatie en weet wat er nodig is om te zorgen dat medewerkers bijblijven. Hoe je dat kunt doen en waar kansen liggen voor jou als intermediair, lees je in onze whitepaper Kansen zien en (be)grijpen.

Meer weten?

Wil je meer weten over het belang van opleiding en scholing, jouw rol als intermediair en hoe je kansen kunt benutten? Download dan nu de whitepaper ‘Kansen zien en (be)grijpen aanknopingspunten voor uitzendondernemers in een snelveranderende markt.’

Whitepaper Kansen zien en (be)grijpen
whitepaper

Kansen zien en (be)grijpen

Aanknopingspunten voor uitzendondernemers in een snel veranderende markt, met informatie en expertinterviews van:

  • Ton Sluiter (Manager Data & Innovatie bij Intelligence Group): ‘Digitalisering heeft altijd voordelen’
  • Visie van Dr. Job Hoogendoorn, Partner bij ERBS – Erasmus Research & Business Support over werving en selectie: ‘De intermediair van vandaag is de HR-partner van morgen’
  • Stijn Baert is professor arbeidseconomie aan de Universiteit Gent en Universiteit Antwerpen: ‘Scholing en ontwikkeling zijn de oplossing om de arbeidsmarkt weer in balans te krijgen.’
Open whitepaper