De uitzendbranche is een even complexe als hybride markt. Veel spelers blijven verschillende diensten aanbieden: uitzenden, werving & selectie, detacheren, zzp-bemiddeling en payrolling. De effecten van alle economische ontwikkelingen zijn dan ook op verschillende manieren merkbaar binnen de branche. Opvallend is wel dat generieke grote uitzendorganisaties het momenteel moeilijker hebben dan bureaus in het middensegment. Reden hiervoor is dat grote uitzendbureaus voor een aantal grote bedrijven werken en voor hen de flexibele schil beheren. Bij economische tegenslag neemt de behoefte aan flexibiliteit steeds verder af en wordt de flexschil als eerste afgebouwd. Hierdoor lopen de inkomsten van grote uitzenders terug. Kleinere en middelgrote uitzendbureaus moeten het juist níet hebben van zo veel mogelijk plaatsingen. Zij baseren hun dienstverlening graag op de specifieke wensen en behoeften van hun klanten en zijn daardoor bijvoorbeeld minder kwetsbaar in tijden van crisis. Kleinere uitzendbureaus kennen hun opdrachtgevers/inleners en kandidaten goed en focussen bijvoorbeeld vooral op het vinden van de juiste match. Met de aanhoudende schaarste van goed personeel zal de vraag naar geschikte mensen blijven. Al dan niet voor een vaste aanstelling, ingegeven door nieuwe wet- en regelgeving. Hiervan zullen vooral de kleine en middelgrote uitzendbureaus profiteren en zullen zij vanaf komend jaar verdere groei realiseren.