Een tevreden medewerker is niet per se een loyale medewerker
Ondernemers van midden- en kleinbedrijven (MKB) geven zichzelf gemiddeld een 8 als werkgever. Ook werknemers zijn blij met hun werkgevers, zij beoordelen hun bazen met gemiddeld een 7.8. Maar een tevreden medewerker staat niet per se gelijk aan een loyale medewerker. Dit blijkt uit de MKB Werkgeversmonitor van Please.
Een tevreden medewerker is niet per se een loyale medewerker
Van de tevreden werknemers zegt 1 op de 3 open te staan voor een nieuwe baan. Bijna de helft van de ondervraagden (42%) stapt over naar een andere baan voor een hoger salaris. Voor meer dan 15 procent spelen de secundaire arbeidsvoorwaarden een belangrijke rol bij het wisselen van baan. Denk aan inhoudelijke interessant werk, leuke collega’s of flexibele werktijden.
Personeel meer prioriteit
Om een hoog personeelsverloop te voorkomen adviseert Charlotte Bastiaans (Business Manager, Please) werkgevers om goed te blijven communiceren met hun werknemers: “Ondernemers moeten zich meer richten op de ‘zachte’ kant van het werkgeverschap: aandacht geven, communiceren en luisteren. (…) Als je meer tijd met je mensen doorbrengt weet je wat er speelt en wat zij belangrijk vinden Zo kom je niet voor verrassingen te staan en onderscheid je je als werkgever positief van concurrenten.”
In ‘Directie luistert niet naar werknemer,’ zegt 63% van werkend Nederland’ (Pay for People, 14-02-2022) beschrijft het onderzoeksbureau Marketeffect eenzelfde soort behoefte vanuit de werknemer; de meeste medewerkers zien de directie graag (meer) op de werkvloer en zouden het waarderen als hun feedback door de directie wordt opgepakt.
Een hoge personeelsverloop leidt tot onrust bij personeel. De werkdruk wordt hoger doordat er regelmatig nieuwe collega’s moeten worden ingewerkt. Daarnaast voelt het bestaande personeel zich niet altijd gewaardeerd wanneer er alleen (financieel) wordt geïnvesteerd in nieuwe medewerkers.
Ondanks de arbeidskrapte en de stress die veel ondernemers hebben wegens onderbezetting, adviseert Bastiaans om toch selectief te blijven met nieuw personeel aannemen: “Richt je op het aannemen van een loyale vaste kern en vul waar mogelijk is aan met een goede flexibele schil.” Werkgevers concurreren vooral op salaris om nieuwe mensen binnen te halen. Een groot risico, want zodra de markt kantelt, dan zitten werkgevers met te duren mensen voor het werk dat ze doen.
MKB Werkgeversmonitor
De MKB Werkgeversmonitor is een kwantitatief online onderzoek, uitgevoerd door DirectResearch. In het voorjaar van 2022 306 MKB-ondernemers en 680 werknemers in Nederland geïnterviewd. Zij werken in bedrijven van 2 tot 250 werknemers, verdeeld over 12 branches. De meesten werken in de Zakelijke en persoonlijke dienstverlening, Handel en Retail, en Horeca, creatie, toerisme en cultuur.
Kansen zien en (be)grijpen
whitepaper
Aanknopingspunten voor uitzendondernemers in een snel veranderende markt, met informatie en expertinterviews van:
- Ton Sluiter (Manager Data & Innovatie bij Intelligence Group): ‘Digitalisering heeft altijd voordelen’
- Visie van Dr. Job Hoogendoorn, Partner bij ERBS – Erasmus Research & Business Support over werving en selectie: ‘De intermediair van vandaag is de HR-partner van morgen’
- Stijn Baert is professor arbeidseconomie aan de Universiteit Gent en Universiteit Antwerpen: ‘Scholing en ontwikkeling zijn de oplossing om de arbeidsmarkt weer in balans te krijgen.’
Adviesgesprek
"*" geeft vereiste velden aan
Verder lezen?
Nu nog een visie voor de toekomst
De arbeidsmarkt in Nederland is volop in beweging. Met de nieuwe voorstellen van oud-minister Van Gennip worden belangrijke stappen gezet om deze markt te hervormen en klaar te maken voor de uitdagingen van morgen. Als Pay for People zijn we verheugd om te zien dat er een solide basis wordt gelegd, maar we geloven ook dat er nog veel te bespreken valt. Daarom nodigen we je uit om met ons mee te praten over de toekomst van de arbeidsmarkt.
Dag van de uitzendondernemer
De Dag van de Uitzendondernemer (DVDU) vindt ieder jaar plaats. Deze speciale dag staat in het teken van uitzendondernemers en is een initiatief van Pay for People, dé specialist in flexibele arbeid.