Vaste contactpersoon
Gratis kennisevents
24/7 toegang tot software
Gratis opleidingen
Specialisten in huis
Patrick Bakker

‘Brisker is een allround HR-dienstverlener’

Gepubliceerd door: Tim Staps Content Marketeer
Geplaatst op 15 september 2021
Leestijd
Patrick Bakker in gesprek met Flexmarkt over schaalgrootte en groei

Patrick Bakker, CEO van de Brisker Group waar Pay for People deel van uitmaakt, vertelt in een interview met Flexmarkt.nl waarom we onze dienstverlening op de flexmarkt drastisch hebben omgegooid. Met de komst van de WAB in 2020 kreeg de payrollsector harde klappen en daar komt dit jaar het SER-advies in navolging van Borstlap nog eens bij. Wet- en regelgeving gaat payroll in de nabije toekomst hoe dan ook verder aan banden leggen. Wat doen payrollbedrijven met dat vooruitzicht? 

In eerste instantie wilde Patrick Bakker eigenlijk niet meewerken aan een interview over payroll. “Dan worden wij weer neergezet als een payrollbedrijf. En dat zijn we niet”, laat hij in het interview weten. “Al ruim voor de invoering van de WAB hebben we een transitie ingezet om ons breder te ontwikkelen met als doel om onze klanten alle vormen van dienstverlening op de arbeidsmarkt te bieden: uitzenden, payroll, freelance en zzp”, gaat Bakker verder. “Zo is Brisker momenteel voornamelijk een digitale uitzendorganisatie, inclusief backoffice voor intermediairs (Pay for People), verzorgt het verloning voor freelancers, boekhouding voor zzp’ers en salarisadministratie voor organisaties.” Bakker benadrukt dat uitzenden het grootste aandeel in de omzet heeft en dat payroll nog slechts een gering deel daarvan uitmaakt. Natuurlijk is deze transitie mede ingegeven door verwachte wet- en regelgeving, geeft Bakker toe, maar ook doordat de organisatie een duidelijke buy & build-strategie voert gericht op schaalgrootte en groei. En die groei zit nu eenmaal niet in payroll, wel in andere vormen van flexdienstverlening.

Omkatten naar uitzenden?

Uitzenden vormt tegenwoordig de hoofdmoot voor Brisker en er heeft dus wel degelijk een verschuiving plaatsgevonden van payroll naar uitzenden. Er barstte vorig jaar een golf van kritiek los onder payrollers dat collega-payrollers zich sinds de komst van de WAB voordoen als uitzenders. Door te doen alsof zij een allocatieve functie vervullen – en de payrollcontracten om te katten naar uitzendcontracten – kunnen zij dan gebruik blijven maken van het lichtere uitzendregime, schrijft Flexmarkt. Maar die kritiek werpt Bakker ver van zich. “Dat is onterecht. Het is niet zo dat wij hetzelfde doen als voorheen, maar dan onder een ander label. We vervullen nu ook daadwerkelijk die allocatiefunctie.” Volgens hem is het logisch dat sinds de WAB die verschuiving naar uitzenden plaatsvindt. “Op het moment dat de payrollpropositie verengd wordt door wet- en regelgeving, ga je als ondernemer andere markten aanboren. Dat geldt niet alleen voor Brisker, maar ook voor meerdere partijen.”

Het hele interview met Patrick Bakker lees je op Flexmarkt.nl

Whitepaper Kansen zien en (be)grijpen
whitepaper

Kansen zien en (be)grijpen

Aanknopingspunten voor uitzendondernemers in een snel veranderende markt, met informatie en expertinterviews van:

  • Ton Sluiter (Manager Data & Innovatie bij Intelligence Group): ‘Digitalisering heeft altijd voordelen’
  • Visie van Dr. Job Hoogendoorn, Partner bij ERBS – Erasmus Research & Business Support over werving en selectie: ‘De intermediair van vandaag is de HR-partner van morgen’
  • Stijn Baert is professor arbeidseconomie aan de Universiteit Gent en Universiteit Antwerpen: ‘Scholing en ontwikkeling zijn de oplossing om de arbeidsmarkt weer in balans te krijgen.’
Open whitepaper