Arbeidsmarkttrends 2022: HRM en recruitment naar het hoogste niveau
De economie raast door, de babyboomers gaan met pensioen en werkgevend Nederland krijgt komend jaar een vet probleem. Deze voorspelling doet Arjan Elbers, specialist in het bouwen en ontwikkelen van recruitmentsites, vacaturesites en ‘werken-bij’-websites, voor de arbeidsmarkt in 2022. En Elbers kan het weten, want zijn voorspellingen voor 2021 kwamen nagenoeg ook allemaal uit. We kijken even met hem mee zodat we weten wat ons komend jaar te wachten staat.
‘De arbeidsmarkt krijgt een vet probleem’
Historische krapte
Arjan Elbers is (mede)oprichter en managing director van Getnoticed, een bureau gespecialiseerd in de bouw van maatwerk recruitment- en werken-bij websites en partner van Brisker Group. Hij volgt de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt op de voet en monitort de invloed ervan op HRM en recruitment. Kijkend naar het vierde kwartaal van 2021 zien we een arbeidsmarkt die krapper is dan hij ooit is geweest. Voor het eerst in onze historie telt Nederland meer vacatures dan werklozen. En de markt wordt alleen maar krapper. Vooral de zorg, kinderopvang, het onderwijs en ICT hebben te kampen met een schreeuwend tekort aan mensen. Zoals Elbers zegt ‘werkgevend Nederland krijgt een vet probleem’. Hoe gaan we dit probleem oplossen en welke bijdrage kunnen uitzendondernemers leveren?
Visie ontwikkelen
Voor iedereen die werkzaam is in HRM, recruitment of elke andere vorm van arbeidsbemiddeling, heeft Elbers duidelijke adviezen die aansluiten bij de tips in onze whitepaper. Zo benadrukt hij dat je allereerst goed moet weten hoe de arbeidsmarktontwikkelingen eruit zien op de vakgebieden waarin je actief bent. Bemiddel je mensen in de industrie? Zorg dat je weet waar de pijn zit in deze sector en ontwikkel een visie die hier op inspeelt. Deel je visie met jouw klanten en ga in gesprek over de uitdagingen waar zij voor staan en de oplossingen die jij biedt.
Recruitmentfundament
Bruis je van de ideeën, maar weet je zo gauw niet hoe je ze moet gieten in oplossingen voor jouw klanten? Elbers helpt je op weg, want je bent natuurlijk geen cv-schuiver maar een volwaardig gesprekspartner. Belangrijkste volgens Elbers is dat er een stevig recruitmentfundament is. Oftewel bespreek met je klanten hoe zij er komende jaren meer grip krijgen op de vacature load in hun organisatie. Welke ontwikkelingen en veranderingen verwachten ze en welke functies horen daarbij? Maak samen een wervingsplan waarin je functies, verloop en vacatures in kaart brengt. De volgende stap is een plan maken hóe je mensen gaat werven. Wie zijn die mensen die bij jouw klant willen werken? Hoe bereik je ze en waarom moeten ze eigenlijk bij jouw klant willen werken? Dan komt het aan op employer branding, arbeidsmarktcommunicatie, bereik, conversie, recruitment en hiring management. Kortom, werk aan de winkel!
Tools en experts
Nu hoef je deze klus natuurlijk niet in één gesprek te klaren. Je wilt je klanten ook niet bang maken. Maar, het is wel belangrijk dat je ze wijst op de urgentie én het belang van voornoemde stappen. Voor het optuigen van een wervingsplan, employer branding, arbeidsmarktcommunicatie, bereik, conversie, recruitment en hiring management, zijn er gelukkig handige tools en experts beschikbaar die je daarbij kunnen adviseren en ondersteunen. Zo hebben we bij Pay for People verschillende tools beschikbaar, onder meer van het bureau van Elbers, en denken onze mensen met onze uitzendondernemers mee.
Bron: Frankwatching
Kansen zien en (be)grijpen
whitepaper
Aanknopingspunten voor uitzendondernemers in een snel veranderende markt, met informatie en expertinterviews van:
- Ton Sluiter (Manager Data & Innovatie bij Intelligence Group): ‘Digitalisering heeft altijd voordelen’
- Visie van Dr. Job Hoogendoorn, Partner bij ERBS – Erasmus Research & Business Support over werving en selectie: ‘De intermediair van vandaag is de HR-partner van morgen’
- Stijn Baert is professor arbeidseconomie aan de Universiteit Gent en Universiteit Antwerpen: ‘Scholing en ontwikkeling zijn de oplossing om de arbeidsmarkt weer in balans te krijgen.’
Adviesgesprek
"*" geeft vereiste velden aan
Verder lezen?
Nu nog een visie voor de toekomst
De arbeidsmarkt in Nederland is volop in beweging. Met de nieuwe voorstellen van oud-minister Van Gennip worden belangrijke stappen gezet om deze markt te hervormen en klaar te maken voor de uitdagingen van morgen. Als Pay for People zijn we verheugd om te zien dat er een solide basis wordt gelegd, maar we geloven ook dat er nog veel te bespreken valt. Daarom nodigen we je uit om met ons mee te praten over de toekomst van de arbeidsmarkt.
Dag van de uitzendondernemer
De Dag van de Uitzendondernemer (DVDU) vindt ieder jaar plaats. Deze speciale dag staat in het teken van uitzendondernemers en is een initiatief van Pay for People, dé specialist in flexibele arbeid.